blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

Ik herinner me nog dat ik in de schoolbanken de theorie van Keynes over vraag en aanbod kreeg. Twee lijnen die elkaar kruisen…en dat kruispunt wordt dan de prijs.

Het nieuws van John van Haaren

In de strijd om de euro’s van de consument heb ik het gevoel dat we tot voor kort alleen maar naar één lijntje van Keynes hebben gekeken. De lijn van aanbod. Het ging erom een winkel in de winkelstraat te hebben. En dan kwam de omzet vanzelf. Aanbodgestuurd denken. De twee grootste warenhuizen van Nederland gaan nu de consument vragen wat ze in de winkel willen. Een wel heel duidelijk signaal dat het aanbodgestuurd denken niet meer werkt. Of waarschijnlijk altijd al een suboptimaal model is geweest. Maar ja, de consument had geen keuze en kwam toch wel naar de winkelstraat en kocht bij veel ketens bij gebrek aan beter. Daarbij was de sturing op het winkelaanbod door de verhuurder/eigenaar bijna onmogelijk door de huurbescherming.

Links en rechts om ons heen zien we de negatieve consequenties. En voelen we deze enorm binnen de vastgoedsector waar verzoeken om huurverlagingen aan de orde van de dag zijn. De retailsector nodigt vastgoed nu uit om aan tafel te komen vanwege de problemen. Dat is goed. Maar uitgangspunt moet dan zijn om ook vraaggestuurd te kunnen handelen en beslissen in de verhuur. Anders is het dweilen met de kraan open, komen de lijntjes niet bij elkaar en is de maatschappelijke prijs die we ervoor betalen waarschijnlijk hoog.

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

> V&D betrekt online klant bij nieuw winkelconcept

Reageer op dit artikel