blog

Het nieuws van Jeroen van der Weerd

Geen categorie

Winkelstraten trekken na vijf jaar eindelijk weer meer consumenten. En nog mooier, de bestedingen van consumenten nemen weer toe, ook aan kleding en andere duurzame goederen. Dat is goed nieuws voor de hele winkelsector. Maar wie zijn nu de echte winnaars?

Het nieuws van Jeroen van der Weerd

Dat zijn de partijen die de juiste keuzes maken en het lef hebben om de goede dingen te doen. De Bijenkorf is daar een prima voorbeeld van. Waar collega-warenhuis V&D alles op alles moet zetten om het hoofd boven water te houden en Hema koortsachtig zoekt naar nieuwe manieren om winstgevend te worden, lukt het De Bijenkorf om winst en omzetgroei te realiseren. Dat is extra knap als je nagaat dat ook De Bijenkorf gedwongen was om ingrijpende keuzes te maken.

Vijf van de twaalf vestigingen werden gesloten terwijl de overige zeven een flinke upgrade kregen. De Bijenkorf deinst er niet voor terug om duidelijke keuzes te maken. Naast sluiting van het aantal winkels, koos men ook voor een heldere strategie door in hoofdzaak te mikken op de rijkere klanten. Met internationale topmerken in het assortiment als Louis Vuitton, Ted Baker of Kenzo wordt exclusiviteit uitgestraald. Voeg daar beleving en service aan toe en je hebt een succesvol concept. De Bijenkorf doet dankzij focus en lef mee in de Champions League voor warenhuizen met daarin toonaangevende namen als Selfridges, Bon Marché of KWD.

Jeroen van der Weerd, eigenaar BVDW winkelvastgoedadvies

> Eindelijk weer meer mensen in winkelstraten

Reageer op dit artikel