blog

Het nieuws van Brigit Gerritse

Geen categorie

In de Miljoenennota 2015 heeft het kabinet aangekondigd maatregelen te willen treffen om de winkelleegstand te bestrijden. Het kabinet zegt bij te willen dragen aan een gevarieerd winkelaanbod in aantrekkelijke binnensteden. De maatregelen die het kabinet noemt zijn: zorgen dat leegstaande winkelruimtes sneller een andere bestemming kunnen krijgen, zorgen dat de detailhandel beter kan inspelen op veranderende voorkeuren van het winkelend publiek en nagaan op welke wijze winkeliers gemakkelijker fysieke en online detailhandel kunnen combineren.

Het nieuws van Brigit Gerritse

Prachtig. Maar kan dat ook?

Onderscheidend vermogen en relevantie zijn twee belangrijke kernwoorden in hedendaags winkelvastgoed. Om als winkel of als winkelgebied te kunnen overleven moet je zichtbaar onderscheidend zijn en blijvend relevant. Dat betekent keuzes maken. De merkbelofte staat hierbij centraal, ook voor winkelgebieden.

Afgelopen maandag heeft het Zeeheldenkwartier in Den Haag de NRW Marketingprijs gewonnen voor de beste campagne. Drie super trotse ondernemers namen de prijs in ontvangst. Onder het motto ‘passie in een tassie’ hebben zij de wijk weer op de kaart kunnen zetten. Er is grote belangstelling van startende ondernemers voor deze wijk waardoor leegstand is opgevuld, de campagne heeft geleid tot meer sociale cohesie en er is aantoonbaar meer traffic waargenomen, zowel online als offline.

En nu citeer ik dus uit het juryrapport, en niet uit de miljoenennota. Fijn hoor, het kan dus inderdaad.

Brigit Gerritse MRICS, directeur Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW)

Kabinet helpt bij bestrijden winkelleegstand

Reageer op dit artikel