blog

Het nieuws van Brigit Gerritse

Geen categorie

Een gouden combinatie. Volle tassen op de terrassen. Dan pas doe je het goed. In de voormalige tramremise De Hallen aan het Bellamyplein in Amsterdam West komt een nieuw foodconcept. De Amsterdam Foodhalls is een plek om te struinen en te genieten van verschillende gerechtjes onder één dak.

Het nieuws van Brigit Gerritse

Vergelijkbare hallen, zoals de Borough Market in Londen en Mercado de San Miguel in Madrid trekken ongeveer 4 miljoen bezoekers per jaar. In oktober dit jaar opent de Markthal in Rotterdam zijn deuren met als pay-off: foodwalhalla van Nederland. Feitelijk een winkelcentrum geheel gericht op eten.Laatst bezocht Horeca Nederland de NRW. Zij geven aan feitelijk in de vermaak-industrie te opereren. ‘Wij verkopen een uurtje gezelligheid, maar we noemen het carpaccio met pijnboompitten, anders staat het zo raar op de rekening.’ Maar ook: ‘Als een klant om de rekening vraagt, dan wil hij niet betalen maar dan wil hij weg.’

Kijk, dat is nog eens consumentgericht denken. Kan de horeca het winkellandschap redden? De meest innovatieve retailconcepten hebben al een horeca-element: wasbar met een combinatie van wasserette, kapsalon en café; Librije kookworkshop in de kookwinkel Oldenhof; Hutspot met een café, galerie en winkel in trendy spullen; Cut Throat Barber & Coffee; maar ook TOON, een winkel en podium in een. Het is duidelijk: de liefde van de consument gaat door de maag.

Brigit Gerritse MRICS, directeur Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW)

Reageer op dit artikel