blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) maakte de afgelopen week bekend dat leegstand in retail het afgelopen jaar opnieuw met 1 procentpunt is toegenomen tot 8,7 procent. Aan die mededeling worden dan direct drie oorzaken toegevoegd: conjunctuur, online retail en demografische veranderingen (vergrijzing en urbanisatie). Klinkt logisch. Ik mis hierbij toch een andere grote (misschien wel grootste) verandering: mondialisering.

Het nieuws van John van Haaren

Ik vernam het bericht toen ik in Barcelona was, het land van Zara, Mango, Desigual, Springfield en nog veel meer merken. Merken waarbij we in Nederland ook steeds meer kleding kopen en niet te vergeten H&M en Primark. De consument maakt hiermee duidelijk zijn keuze. Mode en luxe is trouwens verreweg de grootste categorie in onze niet-dagelijkse bestedingen (ongeveer 30-35 procent) en ook in oppervlakte van winkelgebieden.

Deze internationale ketens verschillen op drie aspecten van traditionele kledingzaken: De omzet per vierkante meter ligt significant hoger, de winkelruimten zijn aanzienlijk groter en ze vestigen zich doorgaans alleen in grotere winkelgebieden. De inhoudelijke verandering in retail zie ik veel te weinig terug als oorzaak van leegstand in (bepaalde) winkelgebieden. Het zou goed zijn als we in de ruimtelijke ordening deze verschuiving in de retailbestedingen ook gaan meenemen. Want dan verdiepen we de discussie over kwaliteit en kwantiteit van meters in winkelgebieden op de juiste manier.

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

>

Reageer op dit artikel