blog

Pieter Polman: Aangenaam, de consument

Geen categorie

Met relatief weinig moeite je targets halen: kenmerkend voor de vastgoedsector in zijn gloriejaren. Luisteren naar de consument? Investeren in winkelcentra? Waarom zou je, als de waarde ervan toch wel jaarlijks stijgt, niet waar? En zo werden winkelruimtes ‘weggeven’ aan de hoogste bieder, waren de wc’s weggestopt in de kelderverdieping en was de koffie in elk geval géén reden om naar het winkelcentrum te gaan.

Pieter Polman: Aangenaam, de consument

Nu waardevermeerdering niet langer een jaarlijks gegeven is, is er een mentaliteitsverandering noodzakelijk bij beleggers. Met achterover leunen vindt de consument de weg naar het winkelcentrum niet; met (pro-)actief winkelcentrummanagement wél.

A-locatie voor local hero
Hoe? Om te beginnen door ménsen en niet stenen als uitgangspunt te nemen en het winkelaanbod op hen af te stemmen. Dit betekent ook rekening houden met waar welke winkel zit en een goede mix in het aanbod van ketens en de zogenaamde local hero’s. Zo is de minst aantrekkelijke locatie niet langer automatisch voorbestemd voor de kleine ondernemer. Die draagt namelijk een aanzienlijk steentje bij als het gaat om het unieke gezicht van het winkelcentrum. Precies wat de consument wil: én de bekende, landelijke retailer én die sympathieke ondernemer uit de buurt. Een local hero op een prominente plek kan dan juist een heel interessante keuze zijn.

Hernieuwde kennismaking
Maar met een spannende retailersmix ben je er als belegger nog niet als je waarde wil creëren. Om de hernieuwde kennismaking tussen de consument en het winkelcentrum een duurzaam karakter te geven, moet er meer uit de kast worden gehaald dan producten die met een druk op de knop ook online te koop zijn. Denk aan het organiseren van events en activiteiten, samen met retailers. Een spectaculaire circusact, een jaarlijks ontbijt voor ouderen uit de buurt of een pop-up store: stuk voor stuk voorbeelden die een gevoel van verbondenheid creëren en ertoe bijdragen dat mensen trouw zijn en blijven aan ‘hun’ winkelcentrum.

Nieuwe toekomst, nieuwe mentaliteit
In het ideale winkelcentrum van tegenwoordig zijn op z’n minst de basisvoorzieningen optimaal, is het winkelaanbod perfect afgestemd en zijn er allerlei extra’s voor de mensen op wie het winkelcentrum zich richt. Allemaal geen hogere wiskunde, maar het vergt wel een andere mentaliteit om dit te bewerkstelligen. Een mentaliteit die is gebaseerd op goed luisteren en daadwerkelijk doen.

Pieter Polman, manager Leasing  Wereldhave Management Nederland
Stem op Pieter Polman. Ga hier naar het stemformulier.

Reageer op dit artikel