blog

Frank van der Sluys: Nederland is van toegevoegde waarde

Geen categorie

Al jarenlang is onze televisie (uit 1996) het mikpunt van spot. Ok, hij is minder plat en minder groot dan de tv’s die bij onze vrienden aan de wand hangen. Tijdens het EK-voetbal in 2012 zijn we hier pijnlijk mee geconfronteerd, toen onze vriendengroep bij ons een wedstrijd kwam kijken. Iedereen nam wat mee. Een flesje wijn, wat lekkers te eten en een breedbeeld-tv! “Heel leuk om bij jullie de wedstrijd te kijken, maar ik wil het wel zien”, was de verklaring van een vriend.

Frank van der Sluys: Nederland is van toegevoegde waarde

Deze week zagen mijn vrouw en ik een WK-aanbieding voor een televisie, we keken elkaar aan en binnen een paar seconden gingen we twee jaar terug in de tijd: dat nooit weer! We kochten direct online een nieuwe Smart-televisie. Een whats-appje naar de vriendengroep verhevigde direct de Oranjekoorts.

Zaterdagochtend gaat de bel, ik doe open en er wordt een grote doos naar binnen geschoven. Hoewel deze tv niet in Nederland is gemaakt, zit er een Nederlandse handleiding bij. Ideaal! Zo’n televisie wordt vanuit Azië met een vrachtschip naar de haven van Rotterdam gebracht en vervolgens per vrachtauto naar een distributiecentrum. Hier wordt de Nederlandse handleiding toegevoegd. Value Added Logistics wordt dat op de vastgoedmarkt genoemd. Wij bestellen de tv mét handleiding via internet en vervolgens wordt deze direct vanuit het distributiecentrum verstuurd. E-fulfilment is de trend! Toch zijn mijn gedachten ook bij de eigenaar van de elektronica-zaak om de hoek, die het al zo zwaar heeft om zijn winkel draaiende te houden.

Hoewel de winkelleegstand mede door internet oploopt, biedt E-fulfilment voor Nederland grote kansen. Nederland trekt veel Europese distributiecentra (EDC’s) aan en dat snap ik goed. Ons land ligt gunstig ten opzichte van het Europese achterland en dat geldt zeker voor het zuiden. Onze wegen zijn kwalitatief fantastisch vergeleken met omringende landen. We hebben met Rotterdam het grootste Europese haven- en industriecomplex en Schiphol is de vierde luchthaven van Europa.

Hoe kan het dat ik toch veel logistieke ruimte in Nederland leeg zie staan? Dat heeft onder andere te maken met de handleiding van mijn tv en de aanvullende diensten die worden aangeboden vanuit het distributiecentrum. Naast de geografische ligging, de infrastructuur en de aanwezigheid van mainports, is hierdoor ook het opleidingsniveau belangrijk voor het bepalen van een goede locatie voor een EDC. Ook daarin scoort Nederland goed. Nadat waarde is toegevoegd, wordt het eindproduct vanuit een distributiecentrum over Europa verspreid. Landelijke distributienetwerken maken plaats voor een Europees netwerk van zeer grootschalige EDC’s. Die grootschaligheid, E-fulfilment en het waarde toevoegen, zorgt voor snel veranderende huisvestingseisen. Daardoor sluit het bestaande vastgoed vaak niet aan bij deze specifieke vraag en schieten built-to-suit projecten als paddenstoelen uit de grond. Geholpen door de interesse van beleggers, die tegen scherpe rendementen aankopen en daardoor de huur voor nieuwbouw competitief houden. Zo kunnen kwalitatieve vraag en kwantitatief overaanbod naast elkaar voorkomen.

Mijn tv staat inmiddels in de woonkamer en in de handleiding lees ik dat ik eenvoudig kan internetten met een wireless toetsenbord. Dan haal ik die bij de elektronica-zaak om de hoek! 

Frank van der Sluys. hoofd Research DTZ Zadelhoff
Stem op Frank van der Sluys. Ga hier naar het stemformulier.

Reageer op dit artikel