blog

Het nieuws van Brigit Gerritse

Geen categorie

De winkels van Free Record Shop gaan definitief dicht. Weer een merk uit het straatbeeld verdwenen.

Het nieuws van Brigit Gerritse

Opvallend is de oorverdovende stilte van de consument over dit nieuws. Geen initiatieven om via crowdfunding de winkels over te nemen, geen personeel dat in opstand komt, helemaal niks. Terwijl er toch generaties groot zijn geworden met dit concept. Hoe anders is dit rondom de perikelen van de boekwinkels Polare. Gisteren fietste ik over het Koningsplein in Amsterdam. Een heel groot spandoek over de gevel van Scheltema kondigde aan: ‘Wij zijn gered!’ Met een huizenhoge smiley erachter. Toen ik een klein stukje doorfietste naar de Kalverstraat reed ik langs het prachtige pand van Maison de Bonneterie. Ook dit icoon heeft aangekondigd – na 125 jaar – zijn beide vestigingen te sluiten. Ik hoor er niemand over.

Zullen we de consument ooit begrijpen? Waarschijnlijk niet. Free Record Shop is dicht en Urban Outfitters verkoopt weer LP’s. De consument is grillig, hard in zijn oordeel maar altijd bereid iets nieuws uit te proberen. Vlak naast de Bonneterie zijn inmiddels Forever 21 en Superdry neergestreken. Ook Marks & Spencer is weer terug in Nederland. En aan het Damrak wordt gebouwd aan een Primark van 13.000 m2. Never waste a good crisis. De lucht ziet blauw van de nieuwe mogelijkheden.

 

Brigit Gerritse MRICS, directeur Nederlandse Raad van Winkelcentra

>

Reageer op dit artikel