blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

Voorspellen is lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het aantal medailles dat we gaan winnen tijdens de Olympische Spelen. Het ‘Oranje-gevoel’ is een bindend element in onze samenleving. Veel landen kijken daar met jaloezie naar. De afgelopen dagen zagen we ook ‘bonding’ ontstaan tussen de retail- en vastgoedsector in Nederland. We hebben namelijk nu een gezamenlijke vijand, de winkelleegstand. En daarvan hebben beide sectoren last.

Het nieuws van John van Haaren

Het winkelen is definitief veranderd. Hierover is al genoeg geschreven. Ik voeg er alleen nog aan toe: het komt niet door online verkoop of de crisis. De consument kiest anders en wil ook wat anders. En we gaan van een ‘aanbodgestuurd’ naar een ‘vraaggestuurd’ model. Dit betekent aanpassen. We moeten geven wat de consument wil ervaren.

Ik kan geen voorspelling doen over hoe de wereld er over vijf of tien jaar zal uit zien. Dus moeten we flexibel zijn. In samenspel tussen retailers en eigenaren, waarbij gemeenten een regierol in ruimtelijke ordening moeten blijven vervullen. Ingraven in bestaande posities kan dan niet meer. De maatschappelijke relevantie van winkelgebieden of stadscentra is, dat er mensen willen komen, blijven komen. Dan ga ik toch iets voorspellen. Het gaat heel lastig worden met deze fragiele brug tussen retail en vastgoed. Men wil het bestaande behouden. Dan kom je dus niet vooruit. Maar zoals een topsporter heel goed weet; juist in het kiezen en ervoor gaan schuilt het succes.

Pas dan wordt het goud.

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

> ‘Nog geen herstel op winkelvastgoedmarkt’

Reageer op dit artikel