blog

Het nieuws van John van Haaren

Geen categorie

Darwin kennen we allemaal…’Survival of the fittest’. En dan weten we dat het gaat om aanpassen, vernieuwen. Voor winkelgebieden betekent dit inspelen op de veranderde behoeften van de consument.

Het nieuws van John van Haaren

Albert Hoogland, directeur SCM CBRE, reageerde deze week op een interne studie. De belangrijkste factor voor succesvolle winkelgebieden is de huurdersmix. Waarbij Primark, Apple en Zara als voorbeelden worden genoemd. De recente opening van Primark in Zoetermeer bewijst dit; het aantal bezoekers ligt na enkele weken nog steeds 20 procent hoger. En daarvan profiteert het hele winkelgebied, vooral ook de kleinere winkels.

Kees Verhoeven (D’66) zette in de Tweede Kamer de kracht van binnensteden op de agenda met ‘welke regels het ondernemerschap van winkeliers belemmeren’. Ik hoop dat men niet kiest voor ‘bescherming van de zelfstandige’. Dat is uiteindelijk contraproductief. In de onderhandeling met verhuurders is deze groep dan in het nadeel. Het maakt de komst van trekkers in winkelgebieden lastig, terwijl die juist de kleinere winkels in omzet kan ondersteunen.

Nederland is, zeker vanuit internationaal perspectief, behept met allerlei beschermingsconstructies in het huurrecht. Dit belemmert het proces van vernieuwing en heeft geleid tot de monotonie en verschraling die we kennen. Ik hoop dat het initiatief vanuit de Tweede Kamer gaat leiden tot een bredere discussie over winkelgebieden en hun dynamiek. Dat is de enige juiste insteek en in belang van de brede sector, groot en klein, ondernemerschap en vernieuwing.

John van Haaren, managing director Unibail-Rodamco Benelux

> Kamer wil inzicht in kracht binnensteden

Reageer op dit artikel