blog

Het nieuws van Bart Kuil

Geen categorie

Ahold was tot op heden de enige supermarktketen die actief was met online verkoop, maar volgens het FD zijn er nieuwe toetreders, waaronder Ekoplaza en Superdirect.com. Hoe moet je dit soort initiatieven zien in het licht van de voorspelling van diverse onderzoeksbureaus dat de internetpenetratie voor food klein zal blijven (van nu minder dan 1 procent tot maximaal 5 procent)?

Het nieuws van Bart Kuil

Als dat klopt, wat zien deze bureaus dan over het hoofd wat Ahold en de andere bedrijven wel zien? Ik denk het volgende: het blijkt dat 80 procent – 85 procent van onze dagelijkse boodschappen standaard is. Kennelijk redeneert Ahold en collega’s dat wanneer zo veel boodschappen week in week uit hetzelfde zijn, klanten zich de moeite en tijd kunnen besparen om naar de supermarkt te gaan. Bij apotheken werkt het ook al jaren zo dat herhaalrecepten voor de hele week worden bezorgd. Sterker nog, vaak zijn die gesorteerd van dag tot dag. Die belevering is bij de meeste apotheken volledig geautomatiseerd en voor patiënten buitengewoon efficiënt en klantvriendelijk. De medicijnen liggen klaar bij de apotheek en vaak wordt men dan nog verleid tot een zakje drop van de toonbank. Door dit soort impulsaankopen zal het winkelen dus ook nooit verdwijnen. Als ik mijn ‘herhaalboodschappen’ bij de supermarkt zou kunnen krijgen, zoals een patiënt zijn herhaalrecept bij de apotheek, ben ik heel snel om met online inkopen en ik denk vele consumenten met mij.

Bart Kuil, voorzitter Bestuur NRW

> Consumentenvertrouwen neemt toe

Reageer op dit artikel