blog

Het nieuws van Robèrt Dackus

Geen categorie

Hét nieuws van deze week op retailgebied was natuurlijk de sluiting van vijf van de twaalf filialen van De Bijenkorf. De modefilialen in Groningen, Breda en Den Bosch sluiten in het voorjaar van 2016. De filialen in Arnhem en Enschede worden ingevuld met een Primark.

Het nieuws van Robèrt Dackus

Is deze ontwikkeling metaforisch voor de zich steeds sterker aftekenende polarisatie van winkelsteden? Is het bovendien een natuurlijke ‘afstemming’ tussen vraag en aanbod? Ik denk dat beide vragen met ja kunnen worden beantwoord. En daar is niks mis mee. Het totale winkelaanbod van een stad moet appelleren aan de behoeften van de consumenten, alleen dan kunnen goede omzetten worden gedraaid.

De Bijenkorf in Maastricht blijft open, de stad haalt opgelucht adem. De winkel ligt op een prominente plek, hartje kernwinkelgebied. De spin off is bijzonder. De Bijenkorf kent shop-in-shop van onder andere modemerken. Echter het assortiment wijkt af van het assortiment in de brandstores in de omliggende straten. Zo bezoekt de consument ook de brandstores. Daarmee profiteren deze van de aanwezigheid van De Bijenkorf. De kwaliteitsslag van De Bijenkorf sluit naadloos aan bij de ambitie van Maastricht van internationale koopstad en draagt zeker bij aan het kooptoerisme.

Robèrt Dackus MIM MRICS, hoofd Research & Concepts 3W New Development

Lees hier het artikel Bijenkorf sluit vijf van twaalf winkels

Reageer op dit artikel