blog

Het nieuws van Martijn Vlasveld

Geen categorie

Vijf jaar laagconjunctuur en een koud eerste halfjaar laten hun sporen achter in het winkellandschap. Nadat De Bijenkorf vorige week aankondigde vijf winkels te sluiten, kondigde Mexx deze week aan zijn ‘flagship store’ in de Kalverstraat te verlaten.

Het nieuws van Martijn Vlasveld

De huidige tijd maakt scherpe keuzes noodzakelijk, waarin het essentieel is dat retailers laten zien waarin ze uitblinken. En dat retailers bepalen welke locatie hiervoor het meest geschikt is.

De Bijenkorf maakt duidelijke keuzes en kiest voor hoog segment winkels in alleen de Randstad, Eindhoven en Maastricht. Internationale retailers als Abercrombie, Hollister, Marks & Spencer en Forever21 kiezen ook voor deze steden.

Primark maakt een andere keuze: die keten kiest voor mode tegen een zeer lage prijs en opende vestigingen in middelgrote centra als Hoofddorp, Zaandam en Rotterdam-Alexander. Nu voegt de keten ook twee grote winkels toe in Arnhem en Enschede, die blijkbaar niet meer in de ‘premium’ strategie pasten van De Bijenkorf.

Het bericht dat Mexx zijn flagship store na twintig jaar verplaatst, laat zien dat nu ook retailers in het middensegment keuzes maken. Hier is het echter moeilijker je scherp te profileren en het is dan nog lastiger te laten zien waarin je het best bent. Ik denk dat meer retailers keuzes gaan maken. Welk retaillandschap zal dan ontstaan?

Martijn Vlasveld MSc MRE, assetmanager Retail & Sustainability, CBRE Global Investors

Lees hier het artikel Mexx sluit flagshipstore in Kalverstraat

Reageer op dit artikel