blog

Het nieuws van Bart Kuil

Geen categorie

Het debat over winkelleegstand verloopt tamelijk ongenuanceerd. Internet wordt vaak genoemd als boosdoener en sceptici menen dat 30 procent van de winkels op termijn verdwijnt, een volstrekt uit de lucht gegrepen getal. De werkelijkheid is gelukkig anders.

Het nieuws van Bart Kuil

Sinds de crisis is de winkelleegstand opgelopen tot 6,9 procent van het winkelvloeroppervlakte zo blijkt uit onderzoek van Locatus. Dat is veel minder dan de kantorenleegstand. Toch zijn er lokaal en regionaal grote verschillen. In delen van Limburg loopt de leegstand op tot 11 procent maar in Noord-Holland is dat slechts 5 procent. Winkelleegstand is dus vooral een lokaal probleem en vraagt om navenante oplossingen.

Wel een nationaal probleem is in mijn ogen het gebrek aan service, klantgerichtheid en ondernemerschap. Hoe vaak gebeurt het niet dat winkelpersoneel al om kwart voor zes de vlaggen weghaalt en begint met stofzuigen. Een alarm dat afgaat omdat men een tag vergeet, als men iets ruilt onder garantie kijkt men je aan of je het bewust kapot hebt gemaakt enz. Waarom zou je nog naar een winkel gaan? Op internet word je tenminste niet afgeblaft.

Het serviceniveau is in ons land bedroevend laag. In de VS of het VK is dat compleet anders. Daar word je als klant in de watten gelegd. Maar Nederland behandelt haar klant eerder als zwerver dan als koning. De oorzaak ligt volgens mij in een gebrek aan ondernemerschap. Service en klantvriendelijkheid zijn de belangrijkste wapens van een ondernemer in de strijd met internet. Op dit vlak is een wereld te winnen.

Bart Kuil, voorzitter bestuur Nederlandse Raad van Winkelcentra

Lees hier het artikel Wijk- en winkelcentrum Banne Centrum geopend

Reageer op dit artikel