blog

Sta-op stoelen en gehoorapparaten

Geen categorie

Onlangs was ik te vroeg voor een afspraak in het oosten van ons land. In een nabijgelegen wijkwinkelcentrum, met alle bekende ketens, vond ik nergens een gelegenheid om koffiedrinkend de tijd stuk te slaan.

Hoe anders is dat in het buitenland, viel me op tijdens een vakantie in Oostenrijk. Bijna geen supermarkt die geen café heeft met uitzicht op de bergen, geen kledingzaak zonder espressobar of champagne. Restaurants verkopen tegen retailprijs flessen wijn om mee te nemen, de wijnboer serveert bij het winkelen hapjes. Door winkelen ook in sociaal opzicht aantrekkelijk te maken kan de slag om de consument worden gewonnen. Internet lonkt en lokt, immers.

Het is deze vorm van het toevoegen van beleving die Ruben Langbroek, hoofd Research bij Jones Lang LaSalle, bedoelt als hij elders in dit nummer stelt dat winkeliers consumenten moeten verrassen en verleiden. En niet voor niets. Uit onderzoek van de adviseur blijkt dat de winkelleegstand nu zo’n 8 procent bedraagt. Vooral aanloopstraten in middelgrote steden krijgen klappen. Deze locaties kunnen de concurrentie van nabijgelegen grote steden niet aan. Als voorbeeld geeft Langbroek Schiedam, waar inmiddels een op de vijf winkels leeg staat. ‘Analogie met de kantorenmarkt dringt zich op.’ En eenzelfde oplossing wordt gesuggereerd: pareer het overschot aan winkels door geen nieuw aanbod te ontwikkelen of slechts als elders slecht aanbod aan de markt wordt onttrokken.

Dergelijke dramatische cijfers en ontwikkelingen doen het altijd goed in de media, en dat is precies waaraan Gertjan Slob, directeur Onderzoek bij Locatus zich stoort, blijkt uit een column van hem. Tegenover Schiedam plaatst hij Amstelveen, met een leegstand van maar 2,2 procent. Ietwat vinnig voegt hij eraan toe dat iedereen zal snappen dat de toename van de winkelmeters in Amstelveen in de voorbije periode niet heeft gezorgd voor een toename van de leegstand in Limburg. Zijn punt is helder: winkelleegstand is een regionaal probleem en vooral aanwezig in de krimpgebieden. Volgens Slob is de oplossing niet om een kaasstolp over het vastgoed te plaatsen. ‘Zonder vernieuwing gaan consumenten nog meer uitwijken naar internet.’

Vernieuwing ziet Langbroek bijvoorbeeld in het thematiseren van winkels. Hij noemt winkelcentra voor senioren, zoals ze in Duitsland al bestaan. Inderdaad is het opvallend dat je in winkelstraten nauwelijks winkels met rollators, scootmobiels, sta-op stoelen of gehoorapparaten tegenkomt. De golf babyboomers die nu met pensioen gaat en zowel tijd als geld heeft zal het aanzien van winkelgebieden ingrijpend doen veranderen, met volop kansen voor aanloopstraten, waar de auto vaak nog voor de deur van de winkel kan worden geparkeerd.

Deze column is eerder gepubliceerd in Vastgoedmarkt augustus 2011

Reageer op dit artikel