nieuws

Flinke plus voor detailhandel

Financieel

Flinke plus voor detailhandel

De detailhandel heeft in september 4,6 procent meer omgezet dan in september 2018, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het verkoopvolume was 3,1 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 21,8 procent meer omgezet. De totale gemiddelde omzetstijging van 4,6 procent was fors hoger dan die in augustus. Toen werd er 3,1 procent meer gekocht in winkels dan in dezelfde periode in 2018.

Omzet non-foodwinkels

De omzet van de winkels in non-food groeide in september met 4,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,9 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in september de grootste omzetstijging.

Omslag voor kleding

Iets kleiner was de omzetgroei bij de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed, en de winkels in recreatie-artikelen lag hoger dan een jaar eerder. Het betekent voor een aantal sectoren een omslag. In augustus hadden de winkels in elektronica, kleding en schoenen nog te maken met een krimpende omzet. 

Speciaalzaken in de min

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in september 1,1 procent meer omgezet dan in september 2018. Het volume kromp met 0,4 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,5 procent hoger, die van de speciaalzaken was 2 procent lager dan een jaar eerder.

Online omzet

De online omzet was in september 21,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 17,1 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 29,1 procent.

Reageer op dit artikel