nieuws

C&W: Er komen nog steeds winkelmeters bij

Financieel

Nederland voegt in de eerste helft van 2019 bijna 36.000 m2 nieuwe of vernieuwde winkelcentra toe, terwijl de winkelcentrumontwikkelingen in Europa dalen met 18 procent in de eerste helft van 2019.

C&W: Er komen nog steeds winkelmeters bij
Mall of the Netherlands, Leidschendam

De veranderingen in retail blijven de dynamiek op de Europese markt voor winkelcentrumontwikkelingen beïnvloeden, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek ‘European Shopping Centre Development´ van Cushman & Wakefield. Dit jaarlijkse onderzoek brengt de ontwikkelingsactiviteiten van planmatig ontwikkelde winkelcentra op het Europese vasteland in kaart, zowel op land- als op stadsniveau.

In de meeste landen bleef in de eerste helft van 2019 de ontwikkelingsactiviteit stabiel of verbeterde licht. Echter, vooral door de sterke daling van nieuwe winkelcentra in Turkije, is er in totaal een daling van 18 procent in nieuwe ontwikkelingen op het Europese vasteland. In totaal is er in deze periode 863.000 m2 aan nieuwe winkelcentra opgeleverd. Op dit moment wordt er zo´n 5,4 miljoen m2 winkelcentra ontwikkeld in Europa met een geplande oplevering nog dit jaar of begin volgend jaar. Echter, de afgelopen drie jaar is er gemiddeld acht procent van de geplande openingen uitgesteld waardoor het aantal geplande opleveringen toch lager kan uitvallen. De polarisatie in planmatig ontwikkelde winkelcentra blijft zowel op stad- als op landniveau groot. Ter illustratie, het totale aantal openingen van winkelcentra daalde terwijl er op stedenniveau al langere tijd een toename is van ontwikkelingen variërend van 25 procent in 2016 tot maar liefst 41 procent in de eerste helft van 2019.

Cushman retailonderzoek

Cushman & Wakefield retailonderzoek

In Nederland ligt de focus vooral op renovatie, herontwikkeling en verduurzaming van bestaande winkelcentra. Dit geldt ook voor de on-Nederlands grote Westfield Mall of the Netherlands die voor een belangrijk deel wordt gevormd door bestaande bouwdelen die ingrijpend zijn herontwikkeld. In totaal zorgden diverse herontwikkelingen, kleine uitbreidingen en andere werkzaamheden voor een toevoeging van bijna 36.000 m2 nieuwe of vernieuwde winkelmeters. Opvallend in het Nederlandse winkellandschap is de grotere diversiteit in het aanbod met een enorme opleving van ambachten. Broodjes van de warme bakker die de consument nog warm meeneemt, biertjes gebrouwen in de streek waar wordt gewinkeld, of kaas afkomstig uit de directe omgeving. Food & Beverage wordt steeds belangrijker in de winkelstraten net als lokale, eerlijke en verse producten.

Arjen Boesveldt, head of Retail Cushman & Wakefield: ‘Anders dan in de meeste Europese landen, zijn winkelcentra in Nederland bijna altijd ondersteunend aan de kernwinkelgebieden in onze steden. De focus ligt op dagelijkse boodschappen en op retailketens gericht op mode en persoonlijke verzorging. We zien in die winkelcentra veel minder leegstand dan in de centrale winkelgebieden. De herontwikkelingen en renovaties zijn vooral gericht op aanpassingen en vernieuwingen die het verblijf van de consument verlengen of die een mix-use bieden waarin wonen, werken, winkelen en recreëren optimaal worden gecombineerd.’

Reageer op dit artikel