nieuws

Designer Outlet Roosendaal mikt op verdubbeling bezoek

Financieel

Designer Outlet Roosendaal mikt op verdubbeling bezoek
Rosada, Roosendaal

Binnen vijf tot zeven jaar hoopt Designer Outlet Roosendaal het huidige bezoekersaantal van ongeveer anderhalf miljoen shoppers te verhogen naar drie miljoen. Een nieuwe naam en nieuwe merken moeten het outletcentrum een boost geven.

Development director Pieter van Voorst Vader, development director bij eigenaar McArthurGlen, sprak deze ambitie onlangs uit bij de presentatie van de nieuwe naam Designer Outlet Roosendaal voor wat tot voor kort Designer Outlet Rosada heette en de andere plannen die McArthurGlenn met dit en zijn andere outletcentra heeft. De nieuwe naam moet het centrum een grotere bekendheid geven.

Leegstand

Toen McArthurGlen in 2017 eigenaar werd van wat toen nog Rosada heette, zat outletcentrum in Roosendaal nog aardig in het verdomhoekje. Het bezoek bleef achter en een op de vier winkelpanden stond op dat moment leeg. inmiddels is het leegstandspercentage gezakt naar veertien procent. ‘Nog altijd veel, zeker in vergelijking met Roermond, waar het leegstandpercentage nul is’, aldus Van Voorst Vader. ‘Maar we zijn zeer tevreden met de vooruitgang die we na de opstartfase hebben geboekt.’

Tommy Hilfiger

De toeloop pluste vorig jaar met elf procent naar anderhalf miljoen bezoekers. Binnen vijf tot zeven jaar verwacht moet het volgens Van Voorst Vader mogelijk zijn om dit te verdubbelen. Eind volgend jaar moet de teller wat hem betreft al richting de twee miljoen gaan. Om dat te bereiken wordt het centrum verrijkt met merken in het topsegment, te beginnen met Tommy Hilfiger. Ook moet er restaurant van een bekende keten in het centrum komen. Daarnaast onderzoekt het centrum de mogelijkheid om vijfduizend m2 binnen de bestaande contouren toe te voegen. Dit door één van de twee parkeergarages op te offeren en andere uit te breiden.
Europees marktleider

Spanje

McArthurGlen is marktleider in Europa met 24 outletcentra, waaronder behalve in Roosendaal ook een Nederlands centrum in Roermond heeft volgens Van Voorst Vader nog de nodige nieuwe centra in de pijplijn. McArthurGlen is nu actief in negen Europese landen plus Canada (bij de luchthaven van Vancouver). Nog dit jaar komt daar Spanje als nieuw vestigingsland bij als in Malaga het eerste Iberische outletcentrum van de belegger wordt geopend. In de bestaande vestigingslanden wordt ook flink geïnvesteerd in nieuwe centra of een uitbreiding of opknapbeurt. Zo wordt er al druk gebouwd aan een nieuw centrum in Remscheid, onder Dortmund.

Drie uur

In totaal beheert McArthurGlen 630.000 m2, waarop meer dan tweeduizend merken hun thuis vinden. Per jaar komen er negentig miljoen bezoekers naar de centra die er minimaal drie uur besteden, goed voor een omzet van 4,5 miljard euro op jaarbasis.

Transformatie

De naamswijziging van het centrum in Roosendaal is de volgende stap in de ontwikkeling van het center, dat in 2017 werd gekocht door McArthur Glen Group. Rosada maakte sindsdien een aanzienlijke transformatie door. Het 20.000 m2 terrein werd opgefrist, uitgebreid met nieuwe services en aangekleed met groen.

Nieuwe merken

Ook werden er tal van A-merken toegevoegd waaronder Samsonite, Nikkie, Karl Lagerfeld, Crocs, My Brand en BALR. Nog deze maand wordt daar Tommy Hilfiger aan toegevoegd. Ook zijn er plannen voor het toevoegen van een vestiging van een zeer bekende restaurantketen.

De inspanningen lijken zich uit te betalen, want in 2018 verwelkomde Rosada 1,5 miljoen bezoekers, een plus van 11 procent ten opzichte van 2017. Volgens Van Voorst Vadermoet aan het eind van 2020 de twee miljoen bezoekers in beeld komen. Binnen vijf tot zeven jaar mikt hij op een verdubbeling van het huidige aantal bezoekers.

Groei toerisme

Die groei moet worden bereikt door het outletcenter, onder een nieuwe naam, sterker te positioneren. Algemeen directeur François Peeters van Designer Outlet Roosendaal: ‘Een belangrijke factor in de ontwikkeling van stad en regio is de groei van het toerisme, waaraan we actief bijdragen. Deze naamswijziging versterkt onze band met Roosendaal en is onderdeel van onze gezamenlijke missie om de grootste winkel- en vrijetijdsbestemming van de regio te zijn.’

‘Leisure Park’

Daarvoor gaat dan ook nauwer samengewerkt worden met het nabijgelegen recreatiepark De Stok. Dat wordt uiteindelijk ook omgedoopt in ‘Leisure Park Roosendaal’. Uiteindelijk moeten beide gebieden een ‘gecombineerde winkel- en recreatie-ervaring’ bieden – inclusief skydive en golf. Wethouder Lok van de gemeente Roosendaal verklapte alvast dat er qua ervaring ook een hotel zal gaan verrijzen op wat nu nog De Stok heet. ‘Daar is een bedrijf mee bezig, maar er is nog geen vergunning voor aangevraagd.’

Extra wvo

Tenslotte speelt McArthur Glen met het plan om het outletcenter zelf uit te breiden binnen de bestaande contouren met zo’n vijf tot zesduizend vierkante meter wvo, waarop nieuwe merken hun nering kunnen uitventen. Daarvoor zou dan een kleine parkeergarage worden opgeofferd en andere worden uitgebreid.
Volgens Van Voorst Vader heeft het recent tot Designer Outlet Center Roosendaal omgedoopte centrum in de West-Brabantse stad een potentiële doelgroep van 20 miljoen mensen.

Gezond outletcentrum

Hij omschrijft het recent als een gezond outletcentrum. ‘We zitten er samen in’, aldus Van Voorst Vader die daarmee ook doelt op het lokale management en de gemeente. Hij verontschuldigt zich bij voorbaat voor het Engelse jargon – in center experience en event- waarmee naast de vier P’s in de marketingmix de mensen naar het centrum moeten worden gelokt. ‘Het gaat erom dat het centrum verrast, dat je plant om er naar toe te gaan. Winkelen is veel meer leisure geworden. Maar we streven het niet na om een pretpark te worden. Winkelen staat op nummer 1 en is steeds meer verweven met vrijetijdsbesteding.’

Niet bang voor Halfweg

Sebastian Sommer en Niklas Baldauf

Sebastian Sommer en Niklas Baldauf

Gevraagd naar de mogelijke concurrentie van The Style Outlets in Halfweg stelde Van Voorst Vader stellig: ‘Ik verwacht daar niet veel van. Neinver is natuurlijk ook een sterke partij maar als het centrum er daar echt gaat komen duurt het nog wel twee tot drie jaar voor het er daadwerkelijk staat. Voor die tijd hebben de grote merken in ons al een voorkeurspartner, wat ons een voorsprong geeft. Bovendien vraag ik me af of er werkelijk behoefte is aan zoveel winkels heel dicht tegen de Amsterdamse binnenstad aan.’ Hoe denkt Ralf Steinebrunner van Neinver over deze uitspraken? ‘We gaan nu in 2020 openen en niet over drie jaar. We hebben nog 12 tot 16 maanden te gaan. Bovendien hebben wij de beste locatie, op 12 minuten van Schiphol en vlakbij Amsterdam. De rest ligt toch te ver weg’. Dat wordt beaamd door de grote investeerder Nuveen, het Amerikaanse pensioenfonds staat er helemaal achter. En: ‘Neinver heeft de meeste ervaring’, zegt Niklas Baldauf, de senior portfoliomanager Nuveen Duitsland, ‘We hebben nog meer plannen in Europa’.

Potentiële doelgroep

De Designer Outlet Roosendaal heeft volgens Van Voorst Vader extreem veel potentie. Bij de potentiële doelgroep van 20 miljoen, waarbij hij sowieso rekent hij sowieso de agglomeraties rondom Antwerpen en Rotterdam. Waarbij dan wel de vraag is of de Rotterdammer of sinjoor (Antwerpenaar) na werktijd nog wel trek heeft om ‘helemaal’ naar Roosendaal te rijden om kleding of andere spullen te shoppen. Centrummanager Peeters: ‘Dat is mede de reden de openingstijden van dit centrum per 1 april zijn verruimd van 18.00 uur tot 20.00 uur. We onderzoeken ook nog de mogelijkheid om de restaurants op het terrein langer open te houden.’ Bij de torenhoge ambities van Van Voorst Vader vreest concurrentie hij de concurrentie van Halfweg niet. Daar hoopt het Spaanse Neinver binnen enkele jaren het nieuwe outletcentrum The Style Outlets in Halfweg te realiseren om het terrein van de voormalige suikerfabriek.

Dubbelen

Hoewel voor de leek het nieuwe Duitse centrum ook al aardig lijkt te ‘dubbelen’ met de centra van McArthurGlenn in Ochtrup (net over de grens bij Enschede) en Roermond, voldoet het volgens Van Voorst Vader waarbij wordt gekeken hoeveel mensen er in potentie binnen zestig minuten rijtijd kunnen worden bediend door een outletcentrum. In het geval van Remscheid gaat het dan om 21 miljoen mensen.

Tweede attractie

Concurrentie voor ‘Roosendaal’ van de eigen locatie in Roermond, die met 60.000 m2 drie keer zo groot is, is er volgens Van Voorst Vader niet. ‘In de eerste plaats is de rijtijd tussen beide centra ruim meer dan een uur. En verder komen er vijf tot zeven keer meer mensen van buiten op Roermond af dan locals. Ons outletcentrum daar is na Amsterdam de tweede attractie van ons land.’

Reageer op dit artikel