nieuws

Omzet speelgoedwinkels stevig in de min

Financieel

Speelgoedwinkels hebben in het eerste kwartaal van 2019 een fors lagere omzet gedraaid dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). 

Omzet speelgoedwinkels stevig in de min

De omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal van 2019 3,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,6 procent hoger. Vooral branches gerelateerd aan de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf- en de meubelbranche boekten een hogere omzet.

Omzet supermarkten

In de foodsector was in het eerste kwartaal vooral de omzet bij de supermarkten hoger. De supermarkten zetten 2,7 procent meer om, terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen 0,8 procent lager was. Het verkoopvolume van de supermarkten was 2,1 procent hoger in het eerste kwartaal.

Doe-het-zelf-winkels

In de non-foodsector werd in de eerste drie maanden van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2018. Vooral meubelwinkels (+4,7 procent) en doe-het-zelfwinkels (+8,0 procent) deden goede zaken. Negatief daarentegen was de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal bij winkels in speelgoed (-15 procent) en kleding (-0,8 procent). Opvallend in de kledingbranche was het lagere verkoopvolume (-4,7 procent).

Faillissement Intertoys

De forse omzetdaling in de speelgoedbranche is deels te verklaren door het faillissement van Intertoys. De grootste speelgoedketen van Nederland viel eind februari om, waarna een deel van de winkels definitief haar deuren moest sluiten.

Verkopen via internet

De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers, waarbij de verkoop via internet een nevenactiviteit is, naast de fysieke verkoop in winkels.

Reageer op dit artikel