nieuws

Samenwerking beste weg naar efficiënte, schone stadslogistiek (video)

Financieel

Samenwerking beste weg naar efficiënte, schone stadslogistiek (video)
Het dc van CB in Culemborg.

Samenwerking met andere logistiek dienstverleners en stadsdistributeurs, in combinatie met investeren in nieuwe motoren, alternatieve brandstoffen en elektrische voertuigen is de beste weg naar efficiënte, schone stadslogistiek

Dat vormde de strekking van het betoog van Arjan de Jong,  manager Vervoer bij logistiek dienstverlener CB (het voormalige Centraal Boekhuis) in Culemborg.  Hij was een van de sprekers tijdens het congres ‘Stadslogistiek Van Warehouse naar winkel’, dat op 28 maart werd georganiseerd door Vastgoedmarkt. CB zet vol in op schone logistiek. 

Volgens De Jong is samenwerking en vervoersbundeling niet nieuw. ‘Wij doen dat al sinds 1871 toen 500 boekhandels en uitgevers hun krachten bundelden in het Centraal Boekhuis. Maar de vorm waarin dat gebeurt, verandert wel.’

Kleine steden interessant

Logistiek dienstverlener CB, gespecialiseerd in media en health care, werkt in Zutphen en Roermond (City Hub) al een aantal jaren samen met stadsdistributiecentra. In tegenstelling tot het gangbare beeld zijn niet de grote steden, maar juist de kleinere steden interessant voor last mile delivery via stadsdistributriecentra.

Dat vindt althans De Jong. ‘In een kleine stad als Roermond, waar we dagelijks tien klanten beleveren, en er ook nog tijdsvensters gelden in de ochtenduren, is het veel efficiënter om de lading te lossen bij het stadsdistributiecentrum, waarna de aflevering emissieloos gebeurt door City Hub. Daar gaan we heus geen twee auto’s naar toe sturen om ook nog de middagleveringen te doen.’

Grote volumes

In de grote steden ontbreekt de bedrijfseconomische noodzaak  van bundeling via een stadsdistributiecentrum. ‘Dat geldt uiteraard helemaal voor Amsterdam.  Daar zitten we dagelijks, zowel ’s morgens als ’s middags met vier grote bakwagens, in de stad. De bundeling van ons eigen volume is in de grote steden zo hoog, dat de samenwerking met stadshubs eigenlijk weinig tot niets toevoegt aan de serviceverlening aan onze klanten.’

Zeer enthousiast spreekt  De Jong over de samenwerking met andere logistieke dienstverleners. ‘We zijn daar vijf jaar geleden uit economische noodzaak aan begonnen. We noemden ze toen nog ‘concurrenten’, vandaag de dag spreken we van ‘strategische vervoerspartners’. Inmiddels besteden we al 30 procent van het vervoer uit. Het levert niet alleen kostenvoordeel op, maar ook een hogere kwaliteit van dienstverlening en aantoonbaar hogere klanttevredenheid.’

Reageer op dit artikel