nieuws

‘Hypotheekadviseurs laten weinig zorgwil zien’

Financieel

Iets meer dan de helft van de klanten is tevreden over zijn hypotheekadviseur zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) onder 1.100 huiseigenaren.

‘Hypotheekadviseurs laten weinig zorgwil zien’

Hypotheekadviseurs moeten veel meer initiatief en ‘zorgwil’ tonen om huiseigenaren te helpen tijdens de looptijd van hun hypotheek, vindt VEH.  In de jaren na het tekenen van de papieren horen veel mensen nauwelijks nog iets van hun adviseur, terwijl zij dat wél verwachten. Daardoor missen zij kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren.

VEH wil dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar dan te maken krijgt met veranderingen in zijn persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies.

Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. In bijna 80 procent  van de gevallen gebeurt dat pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt.

Er blijken helaas maar weinig adviseurs te zijn die met enige regelmaat zelf iets van zich laten horen, terwijl klanten dat wel verwachten. Veel adviseurs hebben een minimalistische opvatting van de zorgplicht en sturen hun klanten niet meer dan een algemene nieuwsbrief.

VEH wil dat toezichthouder AFM duidelijkheid geeft over wat de klant van zijn onafhankelijke of bankadviseur mag verwachten tijdens de looptijd van zijn hypotheek. Desnoods moet daarvoor de regelgeving worden aangepast. De vereniging adviseert klanten om hierover altijd duidelijke afspraken met zijn adviseur te maken.

De Hypotheekshop, een van de grootste aanbieders van hypotheekadvies, vindt de hartenkreet van de VEH te eenzijdig. Volgens directeur Mark de Rijke kunnen veel adviseurs prima de juiste nazorg leveren als ze over de meest actuele informatie over huiseigenaren en hun hypotheek beschikken. ‘Maar ze hebben vaak de grootste moeite die informatie te verkrijgen bij hypotheekverstrekkers en consumenten’, zegt hij.

De Rijke wijst er verder op dat er voor advies in de nazorgfase moet worden betaald, iets waar veel klanten volgens hem niet bewust van zijn. Hij is het overigens wel eens met de VEH dat er meer duidelijkheid moet komen over nazorg. ‘De overheid laat dat nu een beetje vrij, maar het zou veel beter zijn als er duidelijke richtlijnen komen.’

Reageer op dit artikel