nieuws

AH blijft marktaandeel uitbreiden

Financieel

Albert Heijn blijft soeverein marktleider in supermarktland. Aldi blijft marktaandeel verliezen.

AH blijft marktaandeel uitbreiden
AH XL Zaanstad

Dat blijkt uit jaarcijfers van marktonderzoeker Nielsen. Albert Heijn en Jumbo komen eind 2017 uit op respectievelijk 35,3 en 18,7 procent marktaandeel. Albert Heijn had 958 winkels in 2016 en breidde dat uit naar 962 vestigingen in 2017. Jumbo had 580 supermarkten in 2016 en 583 in 2017.

Aldi zag zijn marktaandeel in 2017 verder teruglopen van 7 in 2016 naar 6,7 procent eind 2017. De Duitse discountsupermarkt zag zijn winkelbestand vorig jaar dalen van 498 naar 490 vestigingen. De Duitse evenknie Lidl doet het al jaren beter. Lidl heeft zijn marktaandeel in Nederland vorig jaar uitgebreid naar 10,5 procent van 10,3 procent in 2016.

In absolute zin was de stijging beperkt: Lidl groeide van 411 naar 412 supermarkten. Op plek 4 en 5 staan Plus en Detailresult (Dirk van der Broek en Dekamarkt). Plus groeide van 6,2 naar 6,4 procent (260 vestigingen). Detailresult breidde zijn marktaandeel licht uit van 5,5 naar 5,6 procent (200 supermarkten).

Reageer op dit artikel