nieuws

Forse omzetgroei wijkwinkelcentra dankzij vergrijzing

Financieel

Wijkwinkelcentra profiteren optimaal van de vergrijzing. In de tussen 2011 en 2016 meest vergrijsde gemeenten is de omzet van dagelijkse boodschappen in convenience winkelcentra met 9 procent toegenomen tegen 0 procent in de minst vergrijsde gemeenten.

Forse omzetgroei wijkwinkelcentra dankzij vergrijzing
Haags wijkwinkelcentrum Ambachtsgaard

Dat schrijft Altera Vastgoed in zijn december-uitgave van Altera Info. Opmerkelijk is dat de omzetgroei per m2 in de convenience winkelcentra nog sterker geldt voor niet-dagelijkse boodschappen. De omzetstijging daarvan tussen 2011 en 2016 bedroeg in de twintig meest vergrijsde gemeenten 12 procent tegen -1 procent in de minst vergrijsde gemeenten. Bij niet-dagelijkse producten is de koopfrequentie van 65-plussers echter substantieel lager dan bij de jongere generaties, nuanceert Altera.

Ook liggen de bestedingen wat onder het gemiddelde. Altera put hierbij uit onderzoek van Q&A, dat het Randstad Koopstromenonderzoek uit 2016 heeft vergeleken met dat van 2011. Onder meest vergrijsd wordt verstaan gemeenten met de grootste groei van het aantal 65-plussers. In 2040 wordt het hoogtepunt van de vergrijzing bereikt volgens het CBS met 26 procent 65-plussers.

De groei van online supermarktbestedingen vormt voorlopig geen bedreiging voor convenience winkelcentra. In maart 2017 bleek uit onderzoek dat de online verkoop van boodschappen stagneerde: het marktaandeel bleef steken op 1,3 procent, aldus Altera. Onder boodschappen vallen voeding en de dagelijkse en wekelijkse huishoudelijke boodschappen.

In totaal werd online voor 450 miljoen euro aan deze boodschappen gekocht. De totale omzetgroei van supermarkten van 660 miljoen euro lag echter zelfs nog hoger. De convenience winkelgebieden, met een compleet en dominant aanbod in het dagelijks segment, zullen in de toekomst dan ook weinig hinder ondervinden van het online winkelen, verwacht Altera.

De beperkte groei in online supermarktaandeel is grotendeels te danken aan de functionele hiërarchische opbouw van het Nederlands winkellandschap. Voor iedereen is een supermarkt dichtbij en goed bereikbaar: dat is gemakkelijk. De meerwaarde van online shoppen is daardoor beperkt. Ambitieuze prognoses van onder andere ING en Rabobank, die een marktaandeel van online boodschappen van 20 tot 25 procent in 2025 voorspelden, worden bij lange na niet gehaald, concludeert het sectoraal vastgoedfonds.

Reageer op dit artikel