nieuws

ING: 3D-printing zal logistiek hard treffen

Financieel

3D-printing heeft forse negatieve gevolgen voor de Nederlandse logistiek. De havens, groothandelsbedrijven en de sector transport & logistiek worden hard geraakt.

ING: 3D-printing zal logistiek hard treffen
Logistiek distributiecentrum

Dat verwachten marktvorsers van ING. Beleggers zijn al jaren tuk op logistiek vastgoed, het is een van de snelst groeiende sectoren.

Momenteel is de 3D-printing-markt in Nederland zo’n 100 miljoen euro waard. Dat gaat fors toenemen. In 2060 en misschien wel 2040 wordt de helft van alle producten door 3D printers gemaakt. Het volume van de wereldhandel daalt daardoor met een kwart. De vermindering van de wereldhandel zal de sector Transport en Logistiek in Nederland hard raken.

‘3D-printing brengt belangrijke voordelen met zich mee, waaronder kostenbesparingen. Bij het produceren met 3D-printers is veel minder menselijk handelen nodig. Daardoor zijn loonkosten niet zo bepalend bij de keuzes voor productielocaties’, zegt Raoul Leering, hoofd Internationaal handelsonderzoek van het ING Economisch Bureau. ‘In plaats van producten te importeren uit lage lonen landen, kunnen deze binnenlands geprint worden’, aldus Leering.

In de relatief kleine bedrijfstakken lucht- en ruimtevaart en medische hulpmiddelen is de toepassing van 3D-printing het verst gevorderd. Zo worden heupen en gehoortoestellen voor een groot deel binnenlands gemaakt met 3D-printers. Toch zullen andere sectoren de grootste neerwaartse invloed hebben op de wereldhandel door groei van 3d-printing. De bedrijfstakken automotive, consumentengoederen en machinebouw investeren ook veel in 3D-printers en hebben een veel groter aandeel in de wereldhandel.

Volgens Leering zal het afzwakken van de wereldhandelsgroei voor Nederland vooral negatieve gevolgen hebben in de havens, de internationale groothandel de transport- en logistiek sector. ‘Die zijn sterk afhankelijk van de wereldhandel. Niet alleen vanwege de vele importen en exporten voor en door Nederlanders maar ook vanwege de functie van Nederland als doorvoerland. Zo levert alleen het transport van (weder)uitvoer deze sector al 31 miljard euro aan omzet op. Logistieke dienstverleners die opslag en Europese distributie doen vanuit Nederland zullen dit gaan merken.’

Daarnaast is de opkomst van 3D-printing voor Nederlandse bedrijven een prikkel om productieprocessen aan te passen en nieuwe klanten te gaan zoeken. ‘Het aantal buitenlandse klanten zal afnemen omdat landen meer zelfvoorzienend worden en dus minder gaan importeren. Maar ook Nederland gaat minder importeren, zodat tegelijkertijd de mogelijkheid toeneemt om op de binnenlandse marktl meer afnemers te vinden.

Reageer op dit artikel