nieuws

Proptechbedrijf Office App slaat vleugels uit

Data en technologie

Technisch dienstverlener Croonwolter & Dros en Office App kondigden tijdens de Provada een samenwerking aan om tweehonderd gebouwen te voorzien van een app waarin alle faciliteiten, diensten en services van één gebouw samen komen.

Proptechbedrijf Office App slaat vleugels uit
Iain Thompson

Het gaat om multi- en single tenant kantoorpanden, waarin Croonwolter & Dros het technisch beheer verzorgt. ‘De samenwerking met Croonwolter & Dros is voor ons enorm belangrijk. Onze app wordt nu toegepast in tachtig gebouwen in binnen- en buitenland. Daar komen er straks tweehonderd bij. ‘Het gaat nu erg hard’, zegt Paul Tholens, verkoopleider Benelux bij Office App. De implementatie wordt geleidelijk uitgerold in de komende twee jaar, te beginnen met twee gebouwen waarin Croonwolter & Dros een eigen vestiging heeft. ‘Vervolgens gaan we starten met de geleidelijke roll-out waarvan we dit kalenderjaar tussen de twintig en dertig die Croonwolter & Dros in beheer heeft verwachten,’ verklaart Tholens.

Breed ecosysteem

De app verzamelt data over hoe ruimtes in het pand worden gebruikt en meet de tevredenheid van medewerkers, legt Tholen uit. De data kunnen bieden inzicht in hoe ruimtes en faciliteiten in het pand efficiënter kunnen worden gebruikt. Met een breed ecosysteem van geïntegreerde productpartners biedt Office App meer dan 65 modulaire functionaliteiten op het gebied van faciliteiten, community, voorzieningen en diensten. Dankzij de centrale focus op gebruikerservaring en de kwalitatieve gegevensverzameling en -verwerking heeft het platform al klanten aangetrokken als Cromwell, Dell, HPE, LaSalle, BNP Paribas, Nuveen, Coima en UBS.
Tot voor kort was de regel in de vastgoedindustrie: location is king. Zolang een gebouw gevestigd was in hartje stadscentrum, deden extra voorzieningen en services er niet zo toe. ‘Maar tijden veranderen en inmiddels verwachten werknemers veel meer van hun kantoorruimte dan enkel een werkplek die hun laptops en lunches droog houdt,’ meent Tholen.

Twaalf landen

Het snel groeiende Nederlandse proptechbedrijf is in twaalf landen actief en heeft kantoren in Amsterdam, Londen en Toronto. In Amsterdam is Office App gevestigd aan het Weesperplein 4, de voormalige Diamantbeurs (8.000 m2) die door Zadelhoff en Sijthoff Media wordt herontwikkeld tot het multi-tenant kantoorgebouw Capital C. De verbouwing is nog in volle gang, maar verschillende huurders hebben reeds hun intrek genomen. ‘Bedoeling is dat het gebouw gaat fungeren als een showcase voor onze app,’ verklaart Tholens bedrijvig. Office App werd vier jaar geleden opgericht door ceo Thijs van der Burgt. Samen met co-founder Iain Thompson leidt hij de circa twintig medewerkers tellende onderneming. De op de Provada aangekondigde kapitaalinjectie van 4,3 miljoen euro is vooral bestemd om de verdere groei mogelijk te maken. Doel is om alle grote kantoorsteden ter wereld Office App neer te zetten als het platform voor kantoorcommunicatie.

Drie innovatietrends

Dit zijn volgens Iain Thompson, co-founder van Office App, drie manieren waarop deze innovaties de vastgoedsector veranderen:

Efficiëntie
1. Kosten besparen door efficiënter gebruik van ruimte en energie.
De nieuwe en flexibele manier van werken verandert de dynamiek op kantoren. In plaats van vijf dagen goed gevulde gebouwen, ervaren veel werkruimtes pieken en dalen in de aanwezigheid van werknemers, van bruisende drukte op maandag tot uitgestorven bureaus op woensdag. Beleggers maken gebruik van deze verschuiving door hier slim op in te spelen. In plaats van ruimtes te verhuren aan een enkel bedrijf, verhuren ze via boekingen zogeheten hot desks en shared meeting rooms. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van ruimtes, bureaus en parkeerplaatsen.
Inzichten die verkregen worden via proptech kunnen volgens Thompson leiden tot twintig tot 25 procent efficiënter ruimtegebruik. OfficeApp klanten hebben bijvoorbeeld hun externe parkeerkosten met tachtig procent verminderd, ze hebben het reguleren van piekmomenten vereenvoudigd door alle parkeeracties centraal te managen via een platform. Andere tools helpen vestigingsmanagers om energiezuiniger te zijn. Met als populairste voorbeeld de overstap naar LED-sensor verlichting. Deze verandering bespaart bijvoorbeeld AT&T acht miljoen dollar per jaar aan elektriciteitskosten. Maar er zijn meer voorbeelden van energiebesparende innovaties.

Toegangscontrole
2. De beveiliging verbeteren door toegangscontrole en bezoekersregistratie. Aangezien bedrijven steeds meer gevoelige gebruikers-informatie verzamelen en opslaan, is de beveiliging hiervan voor elk bedrijf een topprioriteit. Maar waar de focus voornamelijk ligt op het bouwen van barrières tegen cyberattacks met ingewikkelde paswoorden, geavanceerde firewalls en constant monitoren, wordt de beveiliging van ‘offline’ kantoren vaak vergeten. Een potentiële zwakke plek in de verdediging.
Recentelijk onderging het technologiebedrijf Apple een geval van bedrijfsspionage, wat had kunnen leiden tot het lekken van gevoelige informatie over zijn technologie voor zelfsturende auto’s. Een van de grootste voordelen van ‘slimme’ kantoorpanden is juist deze fysieke beveiligingsmogelijkheid, meent Thompson.

Data
3. Het identificeren van nieuwe omzetmogelijkheden door data.
De data die verzameld worden via proptech maken het niet alleen mogelijk om te voorzien in de directe behoefte van de huurders. Met de verzamelde informatie kunnen beheerders op nieuwe behoeften anticiperen en services aanbieden.

Vragen

Vastgoedbedrijven zouden zich dan ook de volgende vragen moeten stellen, meent Thompson:
Welk type services zijn het populairst onder je huurders? En ga dan eens na hoeveel van je reeds geïntroduceerde services en partnerships zijn aangeslagen. Kun je je omzet optimaliseren door nieuwe lokale samenwerkingen aan te gaan? Hebben de HR teams van jouw huurders tijd om te besteden aan community building? Een verscheidenheid aan proptech tools kan volgens Thompson helpen met het meten van inschrijvingen, bezoekersaantallen en tevredenheid. ‘Ze tonen de ROI van je services en community-initiatieven. En hoe top een idee ook klinkt op papier, je hebt er niets aan als er geen metrics op los gelaten kunnen worden om successen te meten.’

Early adopters

Opvallend is dat, hoewel de gedachte heerst dat proptech de makelaardij totaal zal veranderen, het daadwerkelijke invoeren en adopteren van de nieuwe technologieën langzaam gaat.
Volgens een recente enquête van KPMG, ziet negentig procent van vastgoedprofessionals proptech als een uitgelezen kans de industrie op zijn kop te zetten. Maar 56 procent geeft nog steeds aan hun organisatie een vijf uit tien te scoren, waar het gaat om digitale en technologische ontwikkelingen. ‘Er valt dus nog veel te winnen voor early adopters die zichzelf als koplopers kunnen positioneren in de nieuwe vormgeving van de vastgoedindustrie’, aldus Thompson.

Foto's

Reageer op dit artikel