nieuws

Twee winnaars NRW Kennis & Innovatie Award

Data en technologie

De eerste editie van de NRW Kennis & Innovatie Award, de opvolger van de scriptieprijs van de Nederlandse Raad Winkelcentra, is gewonnen door Marlissa van de Kreeke en het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar. De prijs is donderdagmiddag 14 februari uitgereikt tijdens de NRW Kennis & Innovatie Summit in NEMO in Amsterdam.

Twee winnaars NRW Kennis & Innovatie Award

In de categorie ‘Bachelor-, master- en doctoraal onderzoeken’ won Marlissa van de Kreeke met haar onderzoek naar inzichten in consumentenvoorkeuren voor horecagelegenheden in dominante ‘high street’ winkelgebieden in Nederland. Van de Kreeke voerde haar onderzoek uit bij CBRE Global Investors als onderdeel van haar studie aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Twaalf retailshifts

In de categorie ‘Praktijkonderzoek’ won het duo Gerlant Lettinga – van INretail – en Francella ter Haar – Q&A marktonderzoek – met hun uitgebreide onderzoek Retail richting 2030. Op basis van een uitvoerige marktverkenning zijn drie bewegingen (bewust consumeren, empowerment en digitalisering) en twaalf Retailshifts richting 2030 uitgewerkt en is het Retail DNA-model als denkkader neergezet.

Gebruik locatiedata

De andere genomineerde die de voorrondes overleefde en de finaleronde bereikte was Edwin Hans van Site Urban Development met zijn onderzoek ‘Voorbij de Winkelstraat’, waarin hij locatiedata op vernieuwende wijze gebruikt bij gebiedsontwikkeling.

‘Van retailer tot vastgoedinvesteerder’

Juryvoorzitter Rik Eertink van CBRE onderstreepte het belang voor de retailsector om te blijven investeren in kennis en onderzoek. ‘Of dit nu gaat om hoe we consumeren, de veeleisender wordende consument of de impact van data en technologie. De onderbouwing die de winnaars geven bij een aantal grote veranderingen in de winkelmarkt, zijn van groot belang voor de strategieën van alle stakeholders in de sector. Van retailer tot de vastgoedinvesteerder en bijvoorbeeld gemeentes, waarbij de aanpasbaarheid van partijen van doorslaggevend belang is om relevant te blijven voor de consument”

De winnaars kregen een oorkonde en een cheque van 1.000 euro. Ook de TU Eindhoven, waar Van de Kreeke studeerde, ontving een cheque met hetzelfde bedrag.

Foto's

Reageer op dit artikel