nieuws

Startup Bookings2work.com verhuurt werkplekken vanuit caravan

Data en technologie

Voormalig Bilfinger-CEO Patrick Kremer begon met ex-collega Gabrielle Henskens een startup. Zij verhuren full-service flex-kantoorplekken aan organisaties met tien tot twintig medewerkers.

Startup Bookings2work.com verhuurt werkplekken vanuit caravan
Patrick Kremer en Gabrielle Henskens

Achter Patrick Kremer en zijn zakenpartner Gabrielle Henskens doemen crèmekleurige gordijntjes op, die een klapraam met afgeronde hoeken omlijsten. Zij zitten naast elkaar op de bank in een caravan, voor hen staat een laptop. ‘We zijn hier op het bouwterrein bij Enschede, waar ik een huis met kantoorruimte voor het bedrijf aan het bouwen ben. Deze caravan is onze bouwkeet én tijdelijke kantoor’, klinkt het uit de headset.

De verbinding via Skype is kraakhelder, ook al ligt het bouwterrein in the middle of nowhere aan de Oldenzaalsestraat, iets ten zuiden van het dorp Lonneker en ten noorden van de stad Enschede. In het voorjaar van 2014 kochten Kremer en zijn vrouw hier een natuurterrein van 5,2 hectare van een particulier. Zij bouwen er een landhuis met kantoorruimte in de bijgebouwen. De naam van het landgoed in wording is ‘t Engelse Werk.

De caravan dient vandaag als hoofdkwartier van de startup Bookings2work.com, die Kremer met Henskens is gestart. Het bedrijf is een digitaal platform voor het boeken van werkplekken, kantoren, vergader- en presentatieruimtes. Klanten krijgen op basis van locatie, gewenste periode, stijl en kwaliteitsniveau een shortlist van beschikbare ruimten. Het complete boekingsproces tot en met de betaling wordt online doorlopen. Alle benodigde informatie is online beschikbaar, een rondleiding is daarmee overbodig, stelt Kremer.

Wat zou Google doen?

Zijn plannen voor de startup ontstonden bij het uitbreken van de kredietcrisis in 2008. Een crisis is, zo besefte Kremer, hét moment voor grote veranderingen in een sector. ‘Als je kijkt naar de vastgoedsector, heeft de crisis tot nu toe bijzonder weinig innovatie teweeg gebracht.’ Toen Kremer in 2015 als CEO bij zijn toenmalige werkgever Bilfinger vertrok, had hij een jaar de tijd om over zijn observatie na te denken. Het boek van de Amerikaanse journalist en hoogleraar Jeff Jarvis ‘What would Google do?‘ uit 2009 gaf daarbij richting aan zijn denken.

Jarvis beschreef al in het jaar na het uitbreken van de crisis hoe door de opkomst van digitalisering een aantal oude, vertrouwde beroepen zullen verdwijnen, zoals dat van makelaar. ‘Ogenschijnlijk is er sinds de crisis in Nederland niets in de makelaardij veranderd’, constateert Kremer. ‘Maar er zijn wel nieuwe bedrijven ontstaan als Booking.com, Uber en Airbnb. Kantoorhuurders hebben behoefte gekregen aan meer flexibiliteit, korter lopende contracten. Bedrijfsverzamelgebouwen zijn aangevuld met flexkantoren van operators als Tribes van Eduard Schaepman, FlexOffiz van Huib Boissevain en het van origine Amerikaanse WeWork. De internationale trend is naar kantoorkamers met het serviceniveau van een hotel.’

Internationale expansie

Het enige wat nog in de ogen van Kremer ontbrak was een online platform dat vraag en aanbod met enkele klicks met elkaar verbond. Dus besloot hij dat platform met hulp van strategisch partner X-IP zelf te bouwen. Met oog op internationale expansie koos hij de naam Bookings2Work.com. Voor de functie van manager Operations vroeg hij zijn ex-collega Henskens, die ook zakelijk in het platform participeert. ‘Er was nog helemaal niets, afgezien van wat marktonderzoek en een plan. Gabrielle is samen met mij in het diepe gesprongen, terwijl ik geen enkele garantie kon geven op succes.’

Dat zijn plannenmakerij niet op drijfzand rust, bleek onlangs toen een klant zonder verdere vragen online een huurcontract voor een flink aantal werkplekken afsloot voor een periode van negen maanden. ‘Toen wisten we: dit gaat vliegen. Blijkbaar is bellen of een rondleiding inderdaad niet nodig.’ Hij ziet als doelgroep vooral kleinere ondernemingen tot zo’n tien, twintig man, die projecten op locatie doen. De kantoormarkt die Kremer als voorbeeld ziet is die van Londen, waar inmiddels dertig procent van de kantoormeters als full-service flexkantoor wordt aangeboden.

Geen makelaar, geen rondleiding

‘Stel: je moet ergens een project draaien bij een klant en zoekt tijdelijke kantoorruimte daar in de buurt. Je kunt ’s avonds een kantoor uitzoeken en er de volgende ochtend aan de slag. Je hoeft niet langs een makelaar, geen rondleiding te doen, niet langs een inrichter, geen schoonmaker of cateraar in te huren. Doordat het kantoor dezelfde service biedt als een hotel, bespaar je als huurder tijd en geld, terwijl je er een enorme flexibiliteit voor terugkrijgt’, verkoopt Kremer.

Dat er al andere dienstverleners bestaan als Deskbookers, Skepp en Flexas, zien Kremer en Henskens niet als een probleem. ‘Ook in deze markt is er ruimte voor meerdere aanbieders. Deskbookers doet in grote lijnen hetzelfde als wij. Maar bij Flexas zoek je tevergeefs naar de prijzen van werkplekken op de site. Je móet daar een afspraak maken en een rondleiding boeken, om te weten waar je aan toe bent.’

Chatmodule voor persoonlijk contact

Het eventuele gemis aan persoonlijk contact wordt in de site Bookings2Work.com opgelost via een chatmodule. ‘Wie een vraag in het scherm typt, krijgt direct antwoord. Nu doe ik dat nog zelf, maar dit is de eerste vacature die wij zullen vullen’, vertelt Henskens. Het aanbod kunnen leveranciers zelf op de site plaatsen, waarbij Henskens alleen controleert of alle benodigde informatie wel aanwezig is. ‘Hierdoor is er nauwelijks een beperking in de groei van het platform’, zegt Henskens. Het aanbod via de site zal de komende maand dan ook moeiteloos verdubbelen.

Inmiddels heeft de startup contact met 39 flexkantoor-aanbieders, waarvan er zes zijn aangesloten en er veertien hebben toegezegd zich te zullen aansluiten. Bookings2Work.com presenteert zichzelf voor het eerst internationaal tijdens de Web Summit in Lissabon van 6 tot 9 november. ‘We doen mee aan een pitch-competitie. Als wij winnen staan wij op het podium, anders wordt het een zeepkist. De presentatie die wij hebben gemaakt, willen wij gebruiken om investeerders aan te trekken’, zegt Kremer. Met het geld uit een eerste investeringsronde wil Bookings2Work.com zijn diensten internationaal gaan aanbieden, om te beginnen in Londen en daarnaast mee te kunnen groeien met aanbieders zoals Tribes naar Brussel en meerdere steden in Duitsland.

Het begon bij Bilfinger

Henskens en Kremer leerden elkaar kennen in de tijd dat Kremer CEO was bij de Duitse propertymanager Bilfinger (nu Apleona), Henskens was zijn personal assistant en manager Marketing & Sales. Kremer kwam daar binnen met de overname van de commerciële vastgoeddiensten van Actys, dat door de Duitse branchegenoot werd opgeslokt. Na een wisseling van de wacht bij het Duitse moederbedrijf raakte Kremer op een zijspoor, wat eind 2015 leidde tot zijn plotselinge vertrek als CEO Nederland. Eindelijk had hij de tijd en de handen vrij voor het landgoed en zijn startup-plannen.

Henskens en Kremer hebben de smaak te pakken. Kort na de start van Bookings2Work.com kwamen zij in contact met het Ierse bedrijf Parkpnp.com. Een platform dat parkeerplekken aanbiedt, die bij flexkantoren nog wel eens ontbreken. ‘Te veel hooi? Ach, we hebben een goed team voor het uitrollen van het Nederlandse platform klaar staan. Bovendien werken wij intensief samen met onze Ierse partner. Omdat beide bedrijven zo natuurlijk op elkaar aansluiten – het boekingsplatform linkt straks door naar het parkeerplatform, zoals je bij een vliegticket ook een huurauto kunt boeken – hebben wij er alle vertrouwen in.’

Ierse partner voor parkeerplatform

De gesprekken over samenwerking met partner Parkpnp.com beginnen vaste vorm te krijgen. Dit platform biedt particulieren en grootzakelijke partijen de mogelijkheid parkeerplaatsen die overdag niet worden gebruikt voor kortere of langere tijd te verhuren. In grote lijnen dezelfde dienst die startup ParkBee aanbiedt, dat samenwerkt met het platform van Parkmobile en Park-Line. ‘We spreken onze Ierse partner regelmatig, meestal via Skype. Ja inderdaad, vanuit de caravan.’

Dit artikel is verschenen in Vastgoedmarkt van oktober 2017

Foto's

Reageer op dit artikel