blog

Staat vastgoed in de toekomst in de weg?

Data en technologie

Over de hele wereld worstelen steden met de vraag hoe de enorme mensenstromen zich veilig en efficiënt kunnen verplaatsen, en tegelijkertijd luchtvervuiling terug te dringen.

Staat vastgoed in de toekomst in de weg?
Jordy Kleemans

Zoals aangegeven in ons Tech Cities onderzoek heeft goede mobiliteit ook alles te maken met een sterk ondernemingsklimaat en economische voorspoed. Dit thema zal alleen maar relevanter worden nu er steeds meer mensen naar de stad verhuizen. Kijk bijvoorbeeld naar Azië, waar tweederde van alle steden van meer dan tien miljoen inwoners gelegen zijn.

Oplossingen die worden overwogen of al worden doorgevoerd in grote steden zijn meer en betere fietspaden, gedeelde vervoermiddelen, zoals deelauto’s, -fietsen en -scooters en diensten als Lyft en Uber, meer investeren in openbaar vervoer en privévervoer ontmoedigen. Daarnaast wordt er volop geïnvesteerd in de gebouwde omgeving op en rond ov-knooppunten. Deze oplossingen bieden talloze voordelen maar er kleven ook nadelen aan.

Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat er op drukbezochte plekken grote ophopingen ontstaan van deelfietsen zonder docking station? Hoe kun je privévoertuigen weren uit drukke gebieden zonder te veel in te grijpen in het dagelijks leven van huishoudens en bedrijven? En, hoe ga je om met de bestaande vastgoedvoorraad?

We vergeten soms dat veel van deze nieuwe mobiliteitsoplossingen nog in de kinderschoenen staan. Voor ons gevoel zijn ze er al heel lang, maar Uber bestaat nog maar net tien jaar en Mobike, de grootste deelfietsexploitant ter wereld, is pas in 2015 opgericht. De relatie tussen technologie, mobiliteit én vastgoed is cruciaal. Meten is weten en hierbij is het verzamelen van de juiste data essentieel. Hoe gedetailleerder de mobiliteitsdata die we in steden verzamelen, hoe beter we in kaart kunnen brengen hoe de verschillende transportmiddelen en de gebouwde omgeving worden gebruikt en hoe ze op elkaar inwerken. Op basis van die informatie kunnen we nog meer geïntegreerde oplossingen bieden voor een naadloze reis-, woon- en werkervaring.

Een lastiger probleem, met name in oudere steden, is het voertuig van de toekomst: de zelfrijdende auto. Zelfrijdende voertuigen hebben allerlei voordelen: het aantal loze ritten neemt af omdat voertuigen de ene passagier kunnen afzetten en dan meteen een andere kunnen oppikken, en dat scheelt uitstoot. Verder kan het aantal parkeerplekken aanzienlijk worden teruggebracht en deze ruimte kan voor andere doelen worden gebruikt, zoals groenvoorziening en recreatie.

Volgens Eugenie Teasley van Uber maakt het organische stratenpatroon in veel vooral Europese steden het heel lastig voor zelfrijdende voertuigen om te navigeren, zeker vergeleken met het grid-systeem in Amerikaanse of andere modernere steden. Naarmate computers beter ‘begrijpen’ hoe steden functioneren, zal dit probleem afnemen, maar met een betere stedelijke planning kan het proces worden versneld. Het zou bijvoorbeeld schelen als er minder ‘ophopingen’ van voetgangers of andere weggebruikers zouden zijn en minder ingewikkelde kruispunten. Daarnaast vormt de bestaande vastgoedvoorraad een struikelblok en deze zal flexibeler moeten worden ingericht. Dit is in een bestaande vastgoedvoorraad erg lastig en kostbaar.

De genoemde ingrepen zouden veel minder nodig kunnen worden als we nog ambitieuzere transportsystemen zouden introduceren. Uber wil in 2023 een vliegend transportmiddel lanceren wat stadsvervoer door de lucht mogelijk zal maken, en het Duitse bedrijf Volocopter heeft ook zijn plannen naar buiten gebracht voor een lucht-taxidienst. Elon Musk wil met zijn Hyperloop juist ondergronds gaan en zijn plan is misschien nog wel het meest revolutionair: hij wil duizenden mensen tegelijk van stad naar stad brengen met een snelheid van vele honderden kilometers per uur. Daarmee zou niet alleen het functioneren van steden, maar zelfs van complete landen op zijn kop worden gezet.

Over de auteur
Jordy Kleemans is hoofd van Research & Consultancy bij Savills

Dit blog is geïnspireerd op een thema in Impacts, een internationale publicatie en onderzoeksprogramma van Savills op het gebied van thought leadership. Dit jaar draait alles om disruptie en kijken we hoe economische, politieke, demografische en technologische verschuivingen overal ter wereld het vastgoedklimaat veranderen.

Reageer op dit artikel