nieuws

Data helpen vastgoedmanager bij opwaarderen dienstverlening

Beleggingen

Vastgoedmanagers voegen steeds meer waarde aan vastgoedketen toe door slimmer gebruik te maken van data, zo blijkt uit onderzoek van Dr. ir. Ingrid Janssen, associate professor Real Estate Management verbonden aan TIAS School for Business and Society. 

Data helpen vastgoedmanager bij opwaarderen dienstverlening
Ingrid Janssen

Janssen heeft afgelopen week haar onderzoeksrapport gepubliceerd met daarin praktische handvatten om met datagedreven vastgoedmanagement waarde toe te voegen. Het onderzoeksrapport ‘Datagedreven vastgoedmanagement, waarde toevoegen met data’ is uitgegeven ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van de branchevereniging VGM NL.

Betere vastgoedsturing

De boodschap van de onderzoeker is dat de vastgoedmanager waarde kan toevoegen aan zijn dienstverlening door vastgoedeigenaren op basis van data te adviseren in plaats van enkel te fungeren als datadoorgeefluik. In het onderzoeksrapport identificeert Janssen vijf doelen aan de hand waarvan vastgoedmanagers data kunnen inzetten voor een betere vastgoedsturing. Deze doelen zijn sturen op cashflows, klantwaarde, duurzaamheid, bouwkundige kwaliteit en toekomstwaarde.

De eerste stap

Op basis van literatuuronderzoek en interviews komt Janssen in haar onderzoeksrapport tot een model aan de hand waarvan vastgoedmanagers de eerste stap naar datagedreven vastgoedmanagement kunnen maken. Janssen geeft daarmee antwoord op de vraag ‘Hoe kun je beginnen met datagedreven dienstverlening zonder dat je direct data-scientists en dure ICT-tools moet aanschaffen?’ Tevens biedt het rapport voorbeelden en tips. Janssen: ‘Ook al heb je niet alle middelen beschikbaar, begin met een pilot en creëer databewustwording in je organisatie. Daarnaast biedt de VGM NL Database de leden van VGM NL mogelijkheden en kansen in relatie tot de genoemde vijf doelen.’

Stimuleren gebruik data

Eric Verwey, voorzitter VGM NL, vertelt: ‘Vastgoedmanagementorganisaties die hun vastgoed- en VvE managers stimuleren om optimaal van data gebruik te maken vergroten hun toegevoegde waarde voor vastgoedeigenaren. Deze meerwaarde zit hem in verantwoording achteraf maar ook in advies en voorspellingen naar de toekomst.’

Bouwen aan klantrelatie

Janssen: ‘In het vastgoedmanagement gaan veel data om. Ook zijn er steeds meer open data beschikbaar zoals de energieprestaties van gebouwen, kadastrale gegevens of data over de situatie van panden waarmee we kunnen benaderen of een gebouw geschikt is voor zonnepanelen of waarmee we het overstromingsrisico kunnen inschatten. De branche is bij uitstek geschikt om datagedreven te werken. Vastgoed- en VvE managers kunnen het zich niet meer permitteren om met een grote boog om data heen te lopen en enkel te vertrouwen op hun relatie met de opdrachtgever. Ze zullen aan de slag moeten met data. Maar, dat hoeft geen straf te zijn. Door datagedrevenheid te integreren in de dienstverlening blijft er meer tijd over voor het bouwen aan een stevige klantrelatie.’

 

Reageer op dit artikel