nieuws

Cushman: ‘Last mile vergt hoge kosten’

Beleggingen

Cushman: ‘Last mile vergt hoge kosten’

De laatste schakel in de logistieke keten vertegenwoordigt 50 procent of meer van de totale logistieke kosten bij e-commerce.

Dit is een van de belangrijkste uitkomsten in het rapport ‘Last Link, Quantifying the Cost’ van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Het onderzoek is gebaseerd op een  nieuwe, samen met P3 Urban Logistics ontwikkelde tool waarmee ontwikkelaars, investeerders en gebruikers de totale kosten voor de laatste schakel in de logistieke keten voor elk type vastgoed kunnen kwantificeren. De ‘laatste schakel’ ofwel ‘last mile’in het logistieke vakjargon, verwijst naar de laatste kilometers in de e-commerce supply chain, of deze nu wordt uitgevoerd per bestelbus of elektrische fiets, in de stad of op het platteland, naar een afhaalpunt of een woonhuis.

Met de omarming van e-commerce, zijn ook de verwachtingen omtrent bezorgservice en snelheid van leveren enorm toegenomen. Efficiëntie in de zogenoemde ´laatste schakel´ heeft een cruciale impact op levertijden en kosten door de rijtijd van stedelijke distributiepunten naar afhaalpunten, de zogenoemde ´STEM-afstand´ te verkorten.

Hoge kosten

Het rapport schrijft de hoge kosten voor de laatste schakel in het totale logistieke proces toe aan verschillende kostenverhogende inefficiënties zoals gebrek aan leveringsgarantie, suboptimale leveringsroutes en niet gecombineerde retouren in congestiegevoelige stedelijke gebieden.

Uit een analyse van vier belangrijke Europese markten – Londen, Parijs, Madrid en Milaan – bleek dat het verkleinen van de STEM-afstand (de afstand van en naar een afhaalpunt) de totale kosten in de laatste schakel gegarandeerd verlaagt. Ondanks de hogere huren voor stedelijke distributiepunten is dit nog altijd kosten efficiënter dan werken vanuit distributiecentra buiten de stad, constateren de rapporteurs.

Logistieke hubs

Stedelijke logistieke hubs, vaak langs of binnen de ring van een stad, verminderen de tijd en de loonkosten van bezorgers, verlagen de brandstofkosten en optimaliseren het gebruik van het vervoer, of dit nu bestelauto´s of fietsen zijn. Een vermindering van 20 minuten reistijd in de ‘last link’ levert een gemiddelde besparing op van 2 miljoen per jaar (of, zoals in Parijs, maar liefst 4 miljoen euro per jaar).

Menno van Boxtel, Head of Industrial & Logistics van Cushman & Wakefield, stelt: ‘De laatste schakel in de totale logistieke keten optimaliseren is niet alleen vanuit kostenefficiëntie van groot belang, zoals onze nieuwe tool aantoont. Juist in dit deel van de keten vindt de daadwerkelijke interactie met consumenten plaats en kan het verschil gemaakt worden. De hogere huren voor stedelijke distributiepunten worden zeker terugverdiend door de enorme besparingen die in dit laatste deel van de supply chain te realiseren zijn. Daarnaast is de nabijheid van consumenten een steeds belangrijker criterium om het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie net zoals het aantrekken van geschikt personeel.’

Enorme vraag

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Het totale opnameniveau ligt op recordhoogte en zal naar verwachting uitkomen op circa drie miljoen vierkante meter. Dit is hetzelfde niveau als over 2018, een jaarlijkse groei van ruim 10 procent. De groei in Urban Logistics was met een jaarlijkse groei van 14 procent nog sterker en deze groei zet in 2019 door. Het aandeel Urban Logistics in de totale logistieke opname zal daardoor toenemen tot circa 10 procent.

De nieuwe tool helpt volgens Cushman & Wakefield investeerders en vastgoedgebruikers bij het maken van belangrijke keuzes omtrent verdere efficiëntieverbeteringen in de supply chain ten behoeve van bijvoorbeeld portefeuillebeheer en herstructurering, locatiekeuzes en optimalisatie van afleverroutes. Voor de langere termijn verwacht Cushman & Wakefield dat duurzame oplossingen en technologie van groot belang zijn voor het verbeteren van de supply chain zoals autonome voertuigtechnologie of bijvoorbeeld het gebruik van drones.

In het eerder verschenen onderzoeksrapport ‘The Changing Face of Distribution’ werd al duidelijk dat de kosten voor de last mile op circa  50 procent liggen van de totale logistieke kosten. Optimalisatie van juist die last link kan ervoor zorgen dat dit aandeel daalt naar 32 procent, aldus Cushman.

Reageer op dit artikel