nieuws

Duco Stadig: ‘Schrap noordelijke tunnel Zuidas’

Beleggingen

Duco Stadig: ‘Schrap noordelijke tunnel Zuidas’
Zuidasdok a.i.

Het project Zuidasdok in Amsterdam wordt een stuk eenvoudiger als alleen de zuidelijke rijbaan van de A10 onder de grond gaat.

Dat betoogt Duco Stadig, voormalig wethouder ruimtelijke ordening in Amsterdam, in Het Parool. Snelweg A10 moet een stadsweg worden en daarvan moet de noordelijke rijweg boven de grond blijven. Er blijft zo genoeg ruimte over voor uitbreiding van station Amsterdam Zuid, zegt Stadig.

Zuidasdok wordt geplaagd door kostenoverschrijdingen. Combinatie Zuidplus legde half juni het werk aan de ondertunneling van de Zuidas neer nadat Rijkswaterstaat het voorlopig ontwerp had afgekeurd. Halvering van Zuidasdok is volgens Stadig een mogelijkheid op het project te bezuinigen ‘zonder essentiële schade aan te richten’.

Nieuwe buitenring

Verbreding van de A10 vindt Stadig achterhaald. ‘Nu de stad groeit, komt de A10 immers steeds meer midden in de stad te liggen. In het verleden is iets dergelijks ook gebeurd met de ring Marnixstraat–Weteringschans, de ring Stadhouderskade–Nassaukade en de ring Amstelveenseweg–Hoofdweg. Het autoverkeer dat om Amsterdam heen moet, kan naar de nieuwe buitenring: de A9-A5, vijf jaar geleden door Tijs van den Boomen aangeduid als A11. Deze A11 wordt inmiddels verbreed in de Bijlmer (Gaasperdammerweg) en binnenkort ook in Amstelveen. De A10 moet dan bij de Zuidas juist niet breder worden.’

Stadig verwacht een grote besparing met de door hem bepleite variant. ‘Juist de noordelijke tunnel is duur en moeilijk te maken, omdat er aan die kant weinig ruimte is: die tunnel moet tussen de dijk en de gebouwen van Akzo en het WTC worden ingeperst. Deze oplossing steunt de toekomst van het gebied en vergroot de barrièrewerking niet, wat reden genoeg is om ervoor te kiezen.’

Reageer op dit artikel