nieuws

C&W: bijna 1 op de 4 winkels in binnensteden is Food & Beverage

Beleggingen

Amsterdam is absolute koploper is met 1.270 eet- en drinkwinkels alleen al in het kernwinkelgebied. Dit is meer dan het totale aantal Food and Beverage winkels in de kernwinkelgebieden van Den Haag (445), Rotterdam (410) en Utrecht (356) bij elkaar.

C&W: bijna 1 op de 4 winkels in binnensteden is Food & Beverage
Broodjes

Cushman & Wakefield onderzocht de opkomst van eet- en drinkgelegenheden in de afgelopen tien jaar die zich expliciet richten op het winkelende publiek in winkelgebieden. De internationaal adviseur lanceert vandaag het rapport ‘Food & Beverage, het nieuwe recept voor retail’, een trendonderzoek naar de ontwikkeling van Food & Beverage (F&B) in Nederland.

Uit dit onderzoek blijkt dat de horeca zich stabiel heeft ontwikkeld en dat vooral nieuwe eet en drinkgelegenheden in de winkelgebieden zijn gekomen.

  • 23 procent van alle winkels in de grote winkelsteden is een F&B-winkel (bijna één op de vier winkels) wat een stijging is van 36 procent in tien jaar
  • grootste stijging in stadsdeelcentra (83 procent) en op grootschalige retaillocaties zoals meubelboulevards (93 procent)
  • landelijk stijging van F&B met 26 procent
  • high traffic locaties zoals multimodale ov-knooppunten en zakencentra blijken met een toename van 55 procent enorme groeilocaties te zijn voor F&B

cid:image004.png@01D51549.453AE060

Kernwinkelgebieden grote steden

Uit het onderzoek blijkt dat Amsterdam absolute koploper is met 1.270 F&B-winkels alleen al in het kernwinkelgebied. Dit is meer dan het totale aantal eet- en drinkwinkels in de kernwinkelgebieden van Den Haag (445), Rotterdam (410) en Utrecht (356) bij elkaar. De toename van F&B-winkels over de afgelopen tien jaar is in Amsterdam wel het laagst als gevolg van natuurlijke verzadiging in het hoofdwinkelgebied en door verdere regulering voor F&B in de hoofdstad. In Amsterdam deed de groei zich vooral voor in de stadsdelen rondom het centrum.

Het verhaal is belangrijk

Arjen Boesveldt, head of Retail Cushman & Wakefield Nederland: F&B is onmisbaar geworden in de Nederlandse winkelstraten. Maar liefst één op de vier winkels zijn F&B-winkels en hierin zijn niet eens de winkels meegenomen die binnen hun eigen aanbod ook een F&B-plek aanbieden. Wat vroeger een plek was om even uit te rusten, is nu een F&B-aanbod dat ´het verhaal´ van de betreffende retailer vertelt en versterkt. Of dit nu een grote keten is zoals La Place of juist een mengformule zoals Hutspot. Retail draait om het ervaren van producten, advies krijgen en vooral ook plezier hebben tijdens het winkelen en dat laatste is precies waar F&B heel innovatief op inspringt.’

High-traffic locaties, stadsdeelcentra en meubelboulevards

Cushman & Wakefield registreert vooral een onstuitbare opmars van F&B op grote high traffic locaties zoals Schiphol en multimodale ov-knooppunten en bijvoorbeeld de Amsterdamse Zuidas of het Rotterdamse Central Business District. Op deze locaties is de F&B-sector de afgelopen tien jaar met vijftig procent gegroeid.

In stadsdeelcentra – winkelgebieden die ondersteunend zijn aan de kernwinkelgebieden binnen de grote steden zoals Gelderlandplein in Amsterdam en Woensel West in Eindhoven – steeg het aandeel F&B-winkels met 83 procent. Op grootschalige retaillocaties zoals woonboulevards vond procentueel gezien de grootste stijging plaats met 93 procent. De stijging op deze locaties in absolute aantallen is van 166 in 2010 naar 312 in 2019 ten opzichte van een landelijke stijging van 25.924 in 2010 naar 32.737 in 2019.

Nog geen filialisering

De onderzoekers registreren op dit moment nog geen echte filialisering in F&B-winkels. De verwachting is dat dit wel dé grote trend voor de komende jaren zal worden. Jeroen Lokerse, ceo Cushman & Wakefield Nederland, zegt hierover: De enorme groei van vooral F&B-winkels – meer dan de traditionele horeca – is de afgelopen jaren enorm en het einde hiervan is nog lang niet in zicht. Wij verwachten dat vooral private equity partijen de komende tijd serieus en fors gaan investeren in dit segment. Zij zijn op zoek naar innovatieve concepten die ze snel en grootschalig kunnen uitrollen in Nederland. De F&B-sector heeft zich het afgelopen decennium een echte ‘verleider’ getoond met de introductie van speciale koffiezaken, juice bars, yoghurt bars en andere speciaalzaken. Nieuwe concepten worden continu geïntroduceerd, uitgetest en weer vernieuwd. En de meest succesvolle krijgen de aandacht van private equity en zullen zich ontwikkelen tot grote ketens die we in alle grote steden gaan zien.

Het onderzoek van Cushman & Wakefield laat een toename van F&B-winkels in alle typen winkelgebieden in Nederland zien. In de tien grootste winkelsteden was de stijging veertig procent, in de kleinere winkelplaatsen en -steden was een toename van gemiddeld 16 procent. Winkelen wordt meer en meer een ‘dagje uit’ op plekken met een groot winkelaanbod in combinatie met goede bereikbaarheid en parkeergelegenheid, een ruime keuze aan gezellige eet- en drinkgelegenheden in combinatie met bijvoorbeeld musea, hotels of conferentiecentra.

Reageer op dit artikel