nieuws

Albron: ‘We willen aanwezig zijn in high traffic omgevingen’

Beleggingen

Cateraar Albron maakt de omslag naar meer maatwerketen en daar profiteren ook vastgoedbeleggers en opdrachtgevers van, stelt manager business development Ernest van de Voort. 

Albron: ‘We willen aanwezig zijn in high traffic omgevingen’
Ernest van de Voort

Op de Croeselaan in Utrecht,  tussen de compleet vernieuwde voormalige Generaal Knoopkazerne en het hoofdkantoor van Rabobank, exploiteert Albron een horecapaviljoen met inpandige kas. Albron kreeg het recht op de exploitatie halverwege 2017 als uitvloeisel van de transformatie van de Knoopkazerne in opdracht van de Rijksgebouwendienst en gegund aan R Creators, een consortium waar Strukton, Ballast Nedam en Facilicom deel van uit maken.

Living lab

De komende 15 jaar dient ‘het paviljoen’ als een living lab. ‘We willen het pand nadrukkelijk ook niet bezitten maar gebruiken’, aldus Ernest van de Voort (foto), manager business development bij Albron. ‘We betalen huurpenningen voor het gebruik, niet voor het aantal vierkante meters. Dat geldt onder meer ook voor de stoelen die we gebruiken, het bestek en de lampen. De overeenkomst die wij hebben is ook dan geen huurovereenkomst maar een samenwerkingsovereenkomst met een specifiek doel en voor een periode van maar liefst 15 jaar. Dit moet een broedplaats zijn van circulariteit.’Het afgelopen jaar werd The Green House dagelijks door gemiddeld 350 gasten bezocht, een schot in de roos zou je kunnen zeggen.’

‘Circu-lekker’

Het uit eten gaan moet behalve circulair volgens Van de Voort ook ‘circu-leuk en circu-lekker’ zijn. ‘Daarom kookt hier een gerenommeerde chef, die onder meer ook in Noorwegen heeft gekookt en waarbij het uitgangspunt ‘Dutch Cuisine’ is: het eten bestaat voor 80 procent uit groente, van Hollandse bodem en seizoensgebonden. En wat blijkt: 89,3 procent van onze gasten kiest voor een gerecht zonder vlees, vis of gevogelte. Als het aanbod er is en aantrekkelijk is, maken mensen vanzelf betere keuzes.’

TT Assen

De koers richting meer ‘maatwerketen’ is opvallend, want voor de leek staat Albron toch hoofdzakelijk bekend als de cateraar bij grote bedrijven en in de zorg. ‘Ja, dat doen we al meer dan 100 jaar’, erkent Van de Voort. ‘Maar onbekend maakt blijkbaar onbemind, want meer dan de helft van onze omzet halen we inmiddels elders vandaan’. Bijvoorbeeld door het uitbaten van de restaurants en supermarkten in de Center Parcs vakantieparken en het cateren van grote events als de TT in Assen, de Keukenhof en de Nijmeegse vierdaagse. ‘Wij willen zijn daar waar je werkt, maar ook waar je recreëert. We willen aanwezig zijn in high traffic omgevingen.’

Verrijking horecaconcepten

In samenspraak met onder meer een grote ‘huisbaas’ als Unibail-Rodamco-Westfield exploiteert Albron bovendien diverse bekende horecamerken. Voor de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft Albron een licentie. Het huiskamer concept Anne&Max wordt sinds kort ook uitgebaat door Albron. Daarnaast heeft Albron ook locaties met een eigen signatuur zoals het Âme Fashion Café in outletcenter Batavia Stad. ‘Wij zitten met al die concepten op plekken waar veel mensen komen; voor een vastgoedbelegger is samenwerking met een horecapartner een kans om de locatiebeleving met sterke horecaconcepten te verrijken. Het draagt bij aan de pluriformiteit. Wij nemen in feite de kleur aan van onze opdrachtgever’

Lees het complete interview Ernest van de Voort in Vastgoedmarkt 6. Deze uitgave verschijnt op 5 juli 2019. 

Reageer op dit artikel