nieuws

Prologis: ‘Magazijnpersoneel moet zich prettig voelen’

Beleggingen

Wereldmarktleider Prologis onderscheidt op basis van een inventarisatie van maatregelen die al genomen zijn in de eigen Europese portefeuille vier aandachtspunten om logistieke centra aantrekkelijker te maken voor het magazijnpersoneel, de zogenoemde best practices.

Prologis: ‘Magazijnpersoneel moet zich prettig voelen’
Een voetbaltoernooi op een logistiek park van Prologis.

Het betreft de volgende aspecten:

  1. Betere transportverbindingen. De duur van het woon-werkverkeer moet zo kort mogelijk zijn om de arbeid zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In aanvulling op de bereikbaarheid met de eigen auto wordt openbaar vervoer steeds belangrijker. Prologis zet zich daarom in voor de aanleg van fietspaden, maar organiseert ook zelf shuttlebussen. Verder is het bedrijf in de weer om via apps het delen van auto’s te bevorderen.
  2. Meer voorzieningen. De vastgoedonderneming heeft al verschillende bedrijfsrestaurants en regelt op diverse parken ook mobiele kantinewagens in de lunchpauzes. Volgens Dirk Sosef, Vice President Research & Strategy bij Prologis, zijn daar al hele goede voorbeelden van in Duitsland, Polen en Nederland. Verder stimuleert Prologis allerlei sociale en recreatieve activiteiten op haar logistieke parken door bijvoorbeeld de inrichting van barbecueplekken (Hongarije), sauna’s  en bowlingbanen (Zweden) en koffiebars (Italië). Ook richt het voetbalvelden in en basketbalterreinen. Andere innovaties die worden uitgetest zijn kinderopvang (Frankrijk) en faciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs zoals een hotel, restaurant, douches (Slowakije).
  3. Het verbeteren van het imago van de logistieke sector door het faciliteren van opleidingen en het bevorderen van het gemeenschapsgevoel. Zo zijn er in diverse logistieke parken in het Verenigd Koninkrijk en Nederland nieuwsbrieven gelanceerd en schermen geïnstalleerd met het laatste nieuws over het betreffende park. ‘Dit moet de loyaliteit en de gemeenschapszin vergroten’, aldus Sosef. In Hongarije organiseert een parkbeheerder zelfs een voetbaltoernooi voor alle medewerkers van de huurders.Een stageprogramma van de Poolse Prologis’ parken heeft betrekking op studenten Logistiek op bachelor en masterniveau.
  4. Het verbeteren van het vastgoed. Bij het ontwerp van nieuwe gebouwen wordt al veel meer rekening gehouden met het welzijn van de mensen die er werken.  Zo opende Prologis in Tilburg vorig jaar een distributiecentrum voor de Koreaanse logistiek dienstverlener Pantos Logistics, dat dit jaar waarschijnlijk als eerste dc ter wereld een Gold Standaard Well-certificaat heeft gekregen voor een gezonde en comfortabele werkomgeving.

Prijskaartje

Het klinkt allemaal mooi. Maar er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan al die  extra voorzieningen. Hoe verrekent Prologis de kosten? ‘Het kan in de huur verdisconteert zitten’, antwoordt Sosef. ‘Maar zelf zien we dit vooral als iets wat we doen om een lange termijn relatie met de klant op te bouwen. Door dit soort initiatieven, met shuttle services, Well-gebouwen, of investeringen die je doet in voetbaltoernooien en de aanleg van voetbalvelden, is de huurder en zijn personeel een stuk gelukkiger. Het leidt tot een verdieping van de relatie. Hopelijk blijven ze langer en dat zien we dan weer terug in de waarde van onze gebouwen. Maar we zien het ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen te laten werken in gebouwen waarin zij zich prettig voelen.’

Sosef benadrukt tot slot dat het uitbreiden van de dienstverlening vanuit een kosten/batenperspectief voor een logistieke vastgoedonderneming eigenlijk alleen werkt op logistieke parken. ‘Voor solitaire logistieke gebouwen zijn faciliteiten als shuttlebussen en foodtrucks al snel te duur. Daarvoor heb je veel mensen en schaalgrootte nodig. Dat is een van de voordelen van clustering op logistieke parken. Zelf spreken we van een logistiek park als we tenminste drie gebouwen op een bepaalde locatie bezitten.’

Reageer op dit artikel