nieuws

Beschikbaarheid arbeid cruciale vestigingsfactor dc

Beleggingen

Beschikbaarheid arbeid cruciale vestigingsfactor dc
Het distributiecentrum van Pantos in Tilburg kreeg dit jaar een Well-certificaat.

In de twaalf Europese landen waar wereldmarktleider Prologis opereert is de beschikbaarheid van arbeid een beslissend selectiecriterium geworden bij de vestiging van nieuwe dc’s.

Logistieke centra worstelen met een toenemend arbeidstekort. Zo is het aandeel niet vervulde vacatures in de logistieke sector de afgelopen vijf jaar verdubbeld tot 3 procent, blijkt uit onderzoek van Prologis. Markten met het hardnekkigste probleem zijn Tsjechië (5,6 procent), Duitsland (4 procent) en de Benelux (3,5 procent).

Het arbeidstekort draagt volgens Dirk Sosef, Vice President Research & Strategy bij Prologis, zowel een cyclisch als structureel karakter. Dat komt doordat de aard van de activiteiten in dergelijke centra verandert: in toenemende mate wordt er waarde toegevoegd en dat is arbeidsintensief, terwijl de vergrijzing van het personeelsbestand zorgt voor een ‘extra uitdaging’.

In de EU zijn 3,3 miljoen mensen werkzaam in logistieke centra, waarvan meer dan 150.000 onder een Prologis-dak. Dat geeft ook een sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid, vindt de van oorsprong Amerikaanse onderneming. Zo opende Prologis in Tilburg vorig jaar een distributiecentrum voor de Koreaanse logistiek dienstverlener Pantos Logistics, dat dit jaar waarschijnlijk als eerste dc ter wereld een Gold Standaard Well-certificaat heeft gekregen voor een gezonde en comfortabele werkomgeving.

Twee onderzoeken

Gebaseerd op een portefeuille van meer dan 16 miljoen vierkante meter in Europa, gesprekken met honderden klanten en allerlei data, begrijpt Prologis steeds beter de interactie tussen arbeid en logistiek vastgoed. De onlangs gepubliceerde paper over  dit onderwerp is de vrucht van twee onderzoeken. Het eerste betrof een enquête in samenwerking Eyefortransport onder 206 gebruikers in Europa. Het andere onderzoek voerde Prologis zelf uit op basis van gesprekken met 150 logistiek managers over de omvang van hun arbeidspool.  Beide onderzoeken werden uitgevoerd tussen december 2018 en januari 2019.

Prologis constateert dat gebruikers vanwege het arbeidstekort een steeds grotere voorkeur uitspreken om hun logistieke operaties te bundelen in de nabijheid van grote bevolkingscentra. Uit de onderzoeken blijkt dat 85 procent van de magazijnmedewerkers woont binnen in een straal van 30 kilometer. ‘Vanwege de personeelsschaarste heeft het tegenaan van verloop topprioriteit van logistieke managers. Het verhuizen naar meer perifere locaties, ook al biedt dat lagere vastgoedkosten en belastingvoordelen, wordt mede daarom steeds meer als ongewenst beschouwd’, licht Sosef toe.

Focus op hotspots

Zelf focust Prologis al geruime tijd op een select aantal logistieke hotspots in Europa. In Nederland richt Prologis zich op de twee mainports  – de haven  Rotterdam en Schiphol –  distributieknooppunt Utrecht en de zuidelijke hotspots Venlo, Eindhoven, Waalwijk en Tilburg. Volgens Sosef bevindt het merendeel van de portefeuille zich in logistieke parken waar Prologis tenminste drie eigen gebouwen bezit.

Mooi voorbeeld van deze gefocuste strategie vormt de recente aankoop van 82.700 m2 hoogwaardig logistiek vastgoed van vastgoedvermogensbeheerder CBRE Global Investors. Het aangekochte distributiecentrum is gevestigd op een van de Nederlandse logistieke flagshipparken van Prologis. De acquisitie sluit naadloos aan bij de bestaande bezittingen van Prologis op het park en brengt het totale oppervlak bedrijfsruimte dat de onderneming hier in portefeuille heeft op 377.600 m2. Klanten op dit park zijn onder meer Coolblue, Syncreon, Samsung en Pantos Logistics. Prologis  was op 31 maart 2019 eigenaar van ongeveer 2 miljoen vierkante meter logistiek vastgoed in de Benelux.

Robotisering

Automatisering en robotisering bieden slechts beperkt soelaas voor het arbeidstekort, zo staat in de paper. De respondenten voorzien wel enige positieve invloed in de toekomst in de zin dat de vraag naar laag geschoold personeel daardoor iets zal verminderen,. Maar de behoefte aan beter geschoolde mensen zal door de inzet van meer technologie juist toenemen.

Volgens Prologis zijn er ook steeds meer verschillende functies binnen logistieke centra. Ongeveer de helft van het personeelsbestand bestaat uit magazijnmedewerkers. De overige helft bestaat uit kantoorpersoneel (20 procent), chauffeurs (7 procent), managers (6 procent) en andere functionarissen (15 procent). Sosef  verwacht dat de functiedifferentiatie alleen maar verder zal groeien met de toename van VAL-diensten.

Reageer op dit artikel