nieuws

‘Middensegment supermarkten houdt op te bestaan’

Beleggingen

Middelgrote supermarkten hebben dankzij de vermenging van de eetmarkt en markt voor kruidenierswaren volgens SPAR hun langste tijd gehad. 

‘Middensegment supermarkten houdt op te bestaan’

Tegen de dreigende marktkrimp in opent SPAR in hoog tempo nieuwe vestigingen. Door de juiste plek aan de juiste ondernemer te koppelen, valt er volgens CEO John van der Ent en manager Acquisitie en Vastgoed Christian Koopmans nog een wereld te winnen in retailland.

Online concurrentie

Het lijkt een gewaagde sprong in een retaillandschap, waarbij ook het foodsegment moet opboksen tegen een groeiende online concurrentie. Het leidde al tot de voorspelling van consultancybureau Duval Union dat in de komende jaren zo’n 30 tot 40 procent van de supermarkten in de Benelux zijn deuren zal moeten sluiten.

Van der Ent vindt die conclusie wat tekort door de bocht. ‘Eten en kruidenierswaren zijn al veel minder statisch dan ze ooit waren. Vroeger kon je naar de herberg om wat te eten of je boodschappen halen bij een kruidenier die achter een toonbank stond. Nu ben je als speler op de foodmarkt altijd onderweg om er op het juiste moment op de juiste plaats voor de consument te zijn.’

De bestaande spelers in foodmarkt vissen volgens Van der Ent allemaal in de zelfde vijver. ‘De supermarkten zijn in Nederland goed voor 35 miljard euro aan omzet. Daarnaast is de eetmarkt goed voor 31 miljard. In totaal heb je het over een immense markt van 66 miljard. Daarbinnen zie je de losse markten meer blenden. Mensen gaan er nu vooral naartoe voor de eetmomenten en niet meer sec voor de boodschappen.’

Grote boodschappen

De diversificatie in eetland leidt er volgens Koopmans toe dat het traditionele middensegment in supermarktland ophoudt te bestaan. ‘Natuurlijk houden grote spelers als Albert Heijn en de discounters hun rol. Maar ook daarbij zal het veel meer gaan draaien om beschikbaarheid en bereikbaarheid.’ Van der Ent: ‘Het marktaandeel van de grote boodschappen was 35 tot 40 procent toen vaders op zaterdag nog met een lijstje op pad werden gestuurd om de wekelijkse boodschappen te halen. Nu zijn die grote boodschappen nog maar goed voor 20 procent. De noodzaak om alles op zaterdag te halen is er niet meer. De winkels zijn nu altijd open, je heb die voorraden veel minder nodig. Sterker nog, met name in Amsterdam worden al steeds meer woningen opgeleverd zonder een volledige keuken. Daarentegen zie je wel de frequentie van het bezoek toenemen. Mensen komen speciaal voor het brood van de warme bakker dat wij verkopen. Die versbeleving is heel belangrijk.’

Lees het complete interview met John van der Ent en Christian Koopmans in de papieren uitgave van Vastgoed Markt. Deze verschijnt op 19 april 2019. 

 

Reageer op dit artikel