nieuws

‘Huurgroei in logistieke markt zet door’

Beleggingen

Na een lange periode van stagnatie zijn de nettohuren in de belangrijkste Nederlandse logistieke hotspots vorig jaar gestegen . Uitzonderingen vormen Amsterdam en Schiphol, die worstelen met tijdelijk overaanbod, waardoor de huren daar stabiel bleven.

‘Huurgroei in logistieke markt zet door’

Dat blijkt uit een rapport over de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt van internationaal vastgoedadviseur Savills.

Met 11,4 procent op jaarbasis groeiden de nettohuren het hardst in Venlo. Huurders betalen op de bedrijventerreinen in de Noord-Limburgse grensstad  zo’n 45 euro per m2 per jaar.  Venlo blijft daarmee nog altijd betrekkelijk goedkoop in vergelijking tot andere logistieke hotspots.

In Utrecht spoten de huren (+9,8 procent) in 2018 ook omhoog.  Daar lag  de prijs eind 2018  op  62 euro per  meter. Ook in Rotterdam (+7,7 procent) gingen de huren flink omhoog, en wel naar 65,50 euro  per m2. In Roosendaal, Tilburg en Eindhoven groeiden de huren met 5,6 procent, hier werd  eind vorig jaar respectievelijk 47,50 euro, 50 euro en 52,50 betaald.

Schiphol blijft met een nettohuur van 89 euro ’s lands duurste locatie. Ook in Amsterdam bleven de huurprijzen vorig jaar stabiel. In de hoofdstedelijke logistieke markt ligt de prijs op 58,50 euro per m2.

Huurgroei nieuwe realiteit

Douglas van Oers, co-head logistics & Industrial bij Savills, verwacht dat huurgroei ‘de komende jaren de nieuwe realiteit is ‘ in de logistiek. Belangrijkste drijvende krachten achter de huurgroei vormen volgens hem de oplopende gebruikersvraag vanwege e-commerce en de toenemende schaarste aan geschikte bedrijventerreinen in de belangrijkste logistieke markten, mede doordat nieuwe projecten steeds groter worden. Hij vindt het lastig om een gemiddeld huurgroei percentage voor het hele land te geven. ‘De omstandigheden verschillen nogal per regio.

Volgens Savills kwamen er vorig jaar in Nederland welgeteld 3.410 e-commercebedrijven  bij. Hoewel nergens de internetpenetratie zo hoog is binnen de EU als in Nederland – 84 procent van de Nederlanders koopt wel eens wat online – maakt het webwinkelen in ons land slechts 10,2 procent van de totale winkelomzet uit. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dat al 19 procent. ‘Er is dus nog een enorm groeipotentieel’, stelt Van Oers.

Opmerkelijk genoeg zei Joost Uwents, ceo van WDP, marktleider in logistiek vastgoed in de Benelux,  vorige week  op de Mipim tegen Vastgoedmarkt  dat hij voorlopig niet gelooft  in huurgroei in de Benelux.

Hoewel afgelopen jaar  een flink aantal nieuwe projecten naar de markt kwamen en de totale voorraad met 6,6 procent groeide tot 33,2 miljoen vierkante meter, daalde de leegstand  volgens Savills tot 6,9 procent (-11 procent op jaarbasis).  In de  belangrijkste locaties, de zogenoemde logistieke hotspots, was de leegstand  zelfs teruggelopen tot 5,5 procent, waarbij Venlo met een bezettingsgraad van 96,8 procent de kroon spant.

Groei beleggingsvolume

Het totale beleggingsvolume in Nederlandse logistieke vastgoedmarkt kwam vorig jaar uit op 2,2  miljard euro,  een stijging van 19,3 procent in vergelijking tot de 1,9 miljard euro van 2017. In 80 procent van het volume was een buitenlandse partij betrokken. Twee in het oog springende transacties waren de aankoop door Deka van een 63.374 m2 groot logistiek centrum in Venlo. Deze Duitse belegger hiervoor  71,8 miljoen euro aan Heylen. Terwijl Hines voor 117,5 miljoen euro eigenaar werd van Fresh Park Venlo (269.527 m2).

Reageer op dit artikel