nieuws

Cushman: Verhuren vanaf tweede verdieping al jaren moeilijker

Beleggingen

Cushman: Verhuren vanaf tweede verdieping al jaren moeilijker

Na de sluiting van de Britse modezaak River Island heeft hartje Den Haag twee grote winkelpanden tegenover elkaar die lastig te vullen zijn. 

Op 22 maart sloot River Island voor het laatste haar deuren aan de Grote Marktstraat 53, onderdeel van het Sijthoff City-gebouw. De winkel laat daar 1.500 m2 winkeloppervlakte achter.

Anderhalf jaar geleden was het gat dat het eveneens Britse Marks & Spencer liet aan de overkant van River Island, nog een factor vier groter. Het warenhuis bezette daar een winkelpand met een totale vloeroppervlakte van 6.500 m2.

Grote winkels

Volgens Arjen Boesveldt, hoofd Retail bij vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield, is het een uitdaging om dergelijk grote panden opnieuw in te vullen. ‘In de huidige retailmarkt is er nog steeds vraag naar middelgrote winkelunits maar minder vraag naar de hele grote winkels in high streets’, aldus Boesveldt. ‘En dat is in het veranderende winkellandschap ook geen verrassing. Retail heeft door de combinatie met andere verkoopkanalen zoals e-commerce sowieso al een nieuwe functie gekregen. Daar komt bij dat verdiepingsvloeren vanaf de tweede verdieping al jarenlang moeilijker te verhuren zijn.’

Mix-use oplossingen

Het leidt er volgens Boesveldt in combinatie met de stijgende prijzen in andere real estate segmenten voor dat er bij grote panden niet alleen naar retail wordt gekeken voor oplossingen. ‘Waar de begane grond en de eerste verdieping uitstekend geschikt zijn voor bijvoorbeeld een mix van retail, leisure, food & beverage en bijvoorbeeld een stadssupermarkt, zijn de overige verdiepingen vaak vooral geschikt voor bijvoorbeeld woningen, kantoren of een hotel. Maar mix-use oplossingen kosten tijd. Het vereist andere en vaak meerdere vergunningen, andere en vaak meerdere bestemmingen en ingrijpende verbouwingen en renovaties in een binnenstad vragen daarnaast ook om creativiteit op het gebied van bouwmogelijkheden. Je kunt tenslotte niet zomaar van een drie verdiepingen winkelvloer een hotel maken en dat veroorzaakt dat hele grote winkels soms wat langer leegstaan.’

Enorme kans

De makelaar ziet de veranderingen in het retaillandschap als een enorme kans. ‘Soms staat een winkel dan misschien wat langer leeg maar er komt iets veel mooiers voor terug en de binnensteden worden er echt veel aantrekkelijker door.’

Reageer op dit artikel