nieuws

Kennistop: ‘Vastgoedeigenaren hebben sleutel tot aantrekkelijk winkelgebied’

Beleggingen

Kennistop: ‘Vastgoedeigenaren hebben sleutel tot aantrekkelijk winkelgebied’

Wil je als winkelcentrum nog een beetje aantrekkelijk blijven voor de consument dan zul je als retailers met vastgoedeigenaren om de tafel moeten gaan zitten. Het was een van de lessen die de bezoekers op donderdag 14 februari tijdens de NRW Kennis & Innovatie-top meekregen. Voldoende parkeergelegenheid blijft volgens Carlo van de Weijer op de korte termijn ‘key’.

Een gezelschap van zo’n 50 stakeholders in het Nederlandse retaillandschap was naar wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam gekomen om kennis op te doen in de lijn van het jaarthema van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW): ‘boeien en binden’. Meike Moors marcommanager bij Nemo mocht eerst vertellen hoe het wetenschapsmuseum na een mislukte start in 1997 en een herdoop in 2000 inmiddels is uitgegroeid tot qua bezoekersaantallen het vijfde museum van Nederland.

Dat doet Nemo in haar beleving door ‘mensen er bij te blijven betrekken’. Onder meer met een mini-Nemo op Schiphol, maar ook door duidelijke uitgangspunten te hanteren. Dat bezoekers aan Nemo plezier hebben en actief bezig kunnen zijn, maar ook dat het museum weet te verrassen en betrouwbaar is.

Succesfactoren voor winkelstraten

Daarna ging het event wat dieper in op de realiteit waar winkeliers, vastgoedbedrijven en andere stakeholders in het Nederlandse winkellandschap mee te maken hebben. Jesse Weltevreden, docent Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam en auteur van het boek ‘De verbonden winkelstraat’ vertelde als lid van de expertgroep Future Retail City Centre over de succesfactoren voor winkelstraten.

Onvrede met collectief

Een van die factoren is de samenwerking die er is tussen winkeliers in collectieven. ‘Uit onderzoek blijkt dat slechts 25% van de winkeliers een echt actieve rol speelt. De rest bestaat uit freeriders.’ Ook richten ze vaak hun aandacht op de verkeerde dingen. ‘Ze zitten vaak op social media, maar de consument interesseert dat niets, die wil korting. En dat bieden de collectieven juist vaak niet.’

Het zorgt ervoor dat 60% van de deelnemers aan collectieven niet tevreden is en overweegt om eruit te stappen. Het is volgens Weltevreden zaak dat collectieven meer werk maken van onder meer gedeelde doelen en meetbare doelstellingen.

Minder leegstand

Hij refereerde ook nog aan Brits onderzoek van het gerenommeerde Institute of Placemanagement waaruit blijkt dat het verleiden van de consument geen hogere marketing vergt. Een fysiek winkelcentrum krijgt de voorkeur als het winkelaanbod wordt verbeterd, de parkeerkosten lager zijn er minder leegstand en een betere sfeer. Weltevreden: ‘Get the basics right. Technologie en branding komen pas later’.

Kindvriendelijk centrum

Er zijn volgens Weltevreden verschillende typen interventies mogelijk om het winkelgebied weer te verlevendigen, waaronder ruimtelijke interventies en beleid en wetgeving (bestemmingsplan, winkeltijden). Ook onder meer het opleiden van ondernemers, branding en het organiseren van collectieven kunnen een positieve impuls geven. Het groenplan voor de binnenstad van Arnhem en de focus op een kindvriendelijk centrum in het Vlaamse Aalst beschouwt hij als succesvolle voorbeelden. ‘Neem de tijd om te onderzoeken wat werkt en niet. Maar zorg in ieder geval dat je de vastgoedeigenaren aan tafel krijgt. Die zijn de sleutel tot een aantrekkelijk winkelgebied.’

Terugkeer cornershop

Al is dat laatste alleen maar voor het realiseren van voldoende parkeergelegenheid. Want Carlo van de Weijer, directeur Strategic Area Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven, hield in zijn lezing het publiek voor dat de auto nog niet is uitgespeeld in het winkellandschap. Mobiliteit is in ‘de pizza-economie’ sowieso een dingetje waar ook nieuwe (r)etailers rekening mee moeten houden. Hij ziet om die reden de aloude ‘cornershop’ steeds vaker terugkeren als plek waar consumenten op korte afstand hun via het web bestelde spullen kunnen afhalen.

De auto blijft, al wordt hij autonomer en nog meer datagericht. ‘Zorg dat je hoger klimt in de Maslov-piramide. Het verklaart ook waarom mensen in Venetië wel 5 euro willen betalen voor een kop koffie. ‘We komen niet naar de stad om naar auto’s te kijken. Er zal de komende jaren eerder meer dan minder behoefte aan parkeren ontstaan.’

NRW-prijs

Tijdens de NRW Kennis & Innovatie-top werd ook de jaarlijkse NRW-prijs uitgereikt. De eerste editie van de NRW Kennis & Innovatie Award, de opvolger van de scriptieprijs, werd gewonnen door Marlissa van de Kreeke en het duo Gerlant Lettinga en Francella ter Haar.

Reageer op dit artikel