nieuws

Retail Estates gelooft heilig in retailpark

Beleggingen

Retail Estates gelooft heilig in retailpark
Jan de Nys

Tijdens  de vorige Provada tekende Retail Estates zijn eerste aankoopcontract in Nederland. Inmiddels beschikt het snel groeiende Belgische beursgenoteerde winkelvastgoedfonds hier over een portefeuille van 320 miljoen euro en een tweede notering op Euronext Amsterdam.

‘In retail we trust’, luidt de veelzeggende slogan van het Belgische vastgoedfonds Retail Estates, dat zich helemaal toelegt op de perifere winkelvastgoedmarkt. Het gaat om retailparken, ook wel winkelboulevards geheten, oftewel in vakjargon PDV (Perifere Detailhandels Vestigingen) en GDV (Grootschalige Detailhandels Vestigingen) locaties. ‘Perifere non-food retailparken – zoals meubelboulevards, sportwinkels, elektronica  en bouwmarkten – dat is mijn specialiteit. Ik hou ervan, ook omdat de marges in dit segment hoger zijn dan in food’, spreekt Jan De Nys, oprichter en Managing Director van Retail Estates, opgewekt.

Het gangbare beeld bij Nederlandse marktvorsers dat deze niche  het meest gevoelig zou zijn voor leegstand als gevolg van e-commerce, weerspreekt de energieke Belg krachtig. ‘Onze leegstand is minder dan 2 procent!  Mijn verhaal is precies omgekeerd: de hoofdwinkelstraten zijn door hun  eenzijdige georiënteerdheid op fashion juist heel conjunctuurgevoelig, terwijl  de aanvangsrendementen er een stuk lager liggen en de huren een stuk hoger. Bovendien, wie koopt er nou een bankstel op internet?’

De Nys benadrukt enige malen dat de hoge bezettingsgraad van 98.3 procent en de jaarlijks stijgende dividenduitkeringen voor een groot deel mede te danken zijn aan zijn eigen retailachtergrond en die van zijn managers. ‘Wij spreken de taal van retailers, denken als retailers, weten precies wat we doen. Sterker nog: niemand kan bij ons bedrijf  carrière maken zonder retailachtergrond.’

Volgens hem profiteert zijn vastgoedfonds tot op de dag van vandaag van het nog altijd wijdverbreide misverstand in Nederland dat webwinkelen de doodsteek zou zijn voor de perifere detailhandel. ‘De netto aanvangsrendementen voor perifere winkellocaties zijn in Amsterdam met 6,5 procent net zo hoog als in Servië!’, zegt hij met enige ongeloof in stem. ‘Dat is niet normaal, want in Duitsland, België, Spanje en Frankrijk is dat overal 5 procent.’

Meer over over de uitgesproken visie van Jan de Nys in de Provada-special 2018 van Vastgoedmarkt. Lees hier alvast het complete artikel. 

Reageer op dit artikel