nieuws

‘Zonder merk moest de Markthal wel falen’

Beleggingen

De programmering van de Markthal in Rotterdam is mislukt doordat het merk Markthal niet goed is neergezet.

‘Zonder merk moest de Markthal wel falen’
Markthal Rotterdam

Dat betoogt marketing- en retaildeskundige Paul Moers. Hij is een van de drie experts aan wie Vastgoedmarkt vroeg om lessen te trekken uit de problemen rond de toeristische trekpleister in Rotterdam. De omzetten vallen tegen en ondernemers liggen in de clinch met Klépierre, eigenaar van de retail in de Markthal.

Moers: ‘Met het gebouw staat er een sterke basis. Het is van een grote schoonheid en er is weinig mis mee, afgezien van het gegeven dat het er te warm of te koud kan zijn. Wat er met zo’n gebouw mogelijk is, wordt bepaald door het merk. Dat bepaalt als sturend principe het succes van een retailproject. Dat merk is bij de Markthal niet omschreven. Dat dit schijnbaar vergeten is, vind ik ongelofelijk.’

‘Zonder merk kan er geen strakke sturing zijn. Bij de Markthal zie je dan ook de resultaten van een falende programmering: verloop onder winkeliers, teveel van het hetzelfde, het ontbreken van bijzondere assortimenten en onvoldoende management van de combinatie tussen retail en horeca. De programmering is veel te opportunistisch. Bij het management van de Markthal lijkt het sturende principe: hoe krijgen we het gebouw vol?’

Lees hier het hele artikel.

Reageer op dit artikel