nieuws

Utrecht beste binnenstad van Nederland

Beleggingen

Utrecht is de beste binnenstad volgens de eerste Ranking Retail van vastgoedadviseur JLL.

Utrecht beste binnenstad van Nederland

Met een score van 81,5 procent blijft de stad onder meer Amsterdam (81,2 procent) en Den Haag (78,4 procent) voor. Vooral de aanwezige balans tussen winkels, leisure, restaurants en café’s in het hart van Utrecht en de beleggersactiviteit in de afgelopen jaren hebben gezorgd voor de Utrechtse koppositie. Zo werden in de afgelopen jaren 19 beleggingstransacties geregistreerd in het centrum van Utrecht, waarbij vooral de historische winkelstraten als de Oudegracht, Steenweg en Vredenburg in trek waren. Vanuit het perspectief van retailers blijft Amsterdam vaak de eerste keuze, hoewel onder meer Five Guys en WE fashion – met haar nieuwe flagshipstore – hun formules eerst naar Utrecht brachten.

De Ranking methodiek van JLL werd reeds toegepast binnen de andere vastgoedsectoren zoals kantoren, logistiek en woningen en is nu ook beschikbaar voor de winkelmarkt. De JLL Ranking Retail beoordeelt de kwaliteit van Nederlandse binnensteden met 50.000 inwoners of meer op basis acht thema’s en in totaal 33 variabelen.

Opvallend zijn de posities van Purmerend, Apeldoorn en Gouda op respectievelijk de 18e, 19e en 20e plaats. De sterke positie van deze steden gaat ten koste van onder meer Amstelveen, Breda en Dordrecht.

 Belangrijke bevindingen zijn tevens het toenemende belang van toerisme voor de belangrijkste winkelsteden. In het centrum van Amsterdam zijn bestedingen voor bijna 50 procent afkomstig van toeristen, terwijl in Utrecht (46 procent), Rotterdam (47 procent) en Den Haag (35 procent) het belang van consumenten buiten de eigen gemeente ook significant is. Dit onderschrijft het bovenregionale karakter van regionaal dominante steden, die in toenemende mate afhankelijk zijn van bestedingen van buiten de gemeentegrenzen.

 Ondanks de verbeterde economische situatie in Nederland is het gedrag van veel retailers veranderd. Het aantal retailers dat nog winkels van 5.000 m² of groter zoekt is sterk afgenomen, terwijl ook de locatiestrategie niet voor alle retailers meer eenduidig in te vullen is. De wijziging van locatiestrategie is hoofdzakelijk een gevolg van veranderend consumentengedrag. Consumenten zijn bereid om verder te reizen voor een binnenstad met een goede mix van functies, terwijl ook de mogelijkheid tot aankopen via internet zorgt voor minder noodzaak van een landsdekkend winkelnetwerk.

Het rapport kun je hier downloaden.

Reageer op dit artikel