nieuws

JLL: Bezoeker die eet, besteedt meer in winkelcentra

Beleggingen

Bezoekers van een winkelcentrum die er ook iets eten, doen tot 25 procent meer aankopen tijdens hun bezoek aan het winkelcentrum. Dat meldt vastgoedadviseur JLL op basis van onderzoeksgegevens van Coniq.

JLL: Bezoeker die eet, besteedt meer in winkelcentra
Vrouw luncht in noodle-restaurant

Om ten volle hiervan te profiteren zouden eigenaren van winkelcentra het aandeel van horeca in hun centra tot 2025 kunnen verhogen tot 20 procent. Nu ligt hebben drink- en eetgelegenheden gemiddeld een aandeel van 10 procent in het aanbod.

Uit de cijfers van Coniq blijkt dat bezoekers die iets eten in het winkelcentrum een kwart meer aankopen doen, twaalf procent meer besteden en 35 minuten langer blijven dan bezoekers die niet in het centrum eten. De uitkomsten zijn gebaseerd op een analyse van ruim 700,000 aankopen in winkelcentra in negen Europese landen tussen oktober 2015 en november 2017.

Volgens JLL spelen eigenaren hierop in door het aandeel van horeca in hun centra te vergroten, in 2025 zou dat aandeel in de beste centra kunnen zijn opgelopen tot één vijfde. ‘De grote retailmerken in winkelstraten zetten nu de stap naar het combineren van retail en horeca om de koopbeleving te verrijken, winkelcentra doen dit echter al jaren. Omdat consumenten in toenemende mate een belevenis willen, zullen vooruitstrevende centra meer ruimte toewijzen aan horecaformules in hun centra’, zegt ceo Ben Chesser van Coniq.

Directeur Foodservice Consulting Ian Hanlon van JLL ziet het bedrag dat consumenten besteden aan voeding buitenshuis steeds sterker stijgen. ‘Vooral de groep zogeheten millennials steken hun geld liever in een belevenis in plaats van in spullen. Het juiste horeca-aanbod kan andere doelgroepen naar het centrum lokken en de omzet voor alle huurder verhogen.’

Toekomstige technologie zal volgens Hanlon horeca een enorme boost geven. ‘Denk aan apps voor het bestellen van eten waar je ook bent, zoals kort voor een vlucht bij de gate op de luchthaven. Of goedkope lunchabonnement via diensten zoals Meal Pal. Ik hoor zelfs over ‘predictive ordering’, waarbij je telefoon suggesties doet voor aankopen als je tegen een vriend zegt dat je echt iets moet eten.’

Reageer op dit artikel