nieuws

Colliers: ‘Groei internetverkoop gaat afnemen’

Beleggingen

De groei van het webwinkelen zal tot 2021 terugvallen van de huidige 11 procent tot 7 procent.

Colliers: ‘Groei internetverkoop gaat afnemen’

Dat voorspelt internationaal vastgoedadviseur Colliers International in een onderzoek dat woensdag, op de openingsdag van de winkelvastgoedbeurs Mapic in Cannes, is gepubliceerd.

Vanwege de afvlakkende groei openen ook  steeds meer pure webwinkels van weleer nu fysieke winkels. Colliers noemt deze nieuwe trend ‘showrooming’. De winkels van de online platforms zijn niet primair bedoeld om de omzet te vergroten, maar om de klantenbinding te vergroten en zo de consument te verleiden tot meer aankopen op internet. Hoewel op de achtergrond ook meespeelt, zeker bij de online fashionmerken, dat zij hun enorme retourkosten willen terugdringen

Colliers heeft meer dan dertig verschillende e-commercebedrijven onderzocht die zich in Europa hebben ontwikkeld tot ‘showroomers’.  Een van de partijen is Fietsenwinkel, het fietsenverkoop platform beschikt inmiddels over 30 verkooppunten door heel Nederland waar klanten hun fietsen kunnen laten repareren of een proefritje kunnen maken als ze een nieuwe willen kopen.

Ander voorbeeld is het Franse modemerk Sézanne, dat begon op eBay om zich vervolgens te ontwikkelen tot een sterk merk met een eigen onlineplatform. Het webbedrijf  beschikt inmiddels over fysieke winkels in Parijs en New York. Ook voor een permanente vestiging in Londen zijn plannen. In de Britse hoofdstad is Sézanne al vertegenwoordigd met een pop-up store.

Naast de voormalige pure internetspelers zijn ook steeds meer merken zoals Samsung, Volkswagen en Dyson met eigen vestigingen op de Europese hoofdwinkelstraten vertegenwoordigd. Door een netwerk van winkels willen zij rechtstreeks in contact treden met de consument.

Paul Souber, Co-Head EMEA Retail bij Colliers: ‘Nu de groei  van e-commerce de komende jaren begint te dalen  beschouwen de onlineplatforms ‘showrooms’als een van de middelen om hun winst op peil te houden.’ Die trend wordt wel degelijk ook gedreven uit kostenoverwegingen. Zo wordt 40 procent van de op internet gekochte kleding geretourneerd zonder dat dit leidt tot enige aankoop. ‘Dat plaatst de online merken voor enorme logistieke kosten’, aldus Souber.

Reageer op dit artikel