nieuws

‘Geen vuistregel voor horeca-aandeel in winkelcentra’

Beleggingen

Er is geen gemiddelde te geven voor het optimale horeca-aandeel in winkelcentra. Dat zegt Jan Willem Hilbron van HMS Host naar aanleiding van cijfers van JLL gepresenteerd op de retailvastgoedbeurs Mapic in Cannes.

‘Geen vuistregel voor horeca-aandeel in winkelcentra’
Vrouw in restaurant

Het aandeel horeca en de invulling daarvan moeten zijn afgestemd op de doelgroepen die je wilt trekken, stelt Hilbron. Hij ziet het aandeel horeca in winkelcentra wel oplopen, maar ziet gevoelsmatig eerder een optimum dat iets boven 15 procent ligt. Zijn onderneming HMS Host nam dit jaar de horeca-exploitatie over van familiebedrijf Cox in het Designer Outlet in Roermond van McArthurGlen.

De internationale vastgoedadviseur JLL maakte tijdens de Mapic bekend te verwachten dat winkelcentra die vooroplopen in 2025 het aandeel horeca zullen hebben uitgebreid tot 20 procent. Dit om te profiteren van de langere verblijftijd (35 minuten), extra aankopen (25 procent) en hogere bestedingen (twaalf procent) van bezoekers die ook iets in het winkelcentrum eten.

De inzichten van Hilbron worden ondersteunt door Reoewein Niesten van Conceptional, een adviseur op horecagebied voor onder andere gebiedsontwikkelaars. Wel ziet hij de consumptie buitenshuis de komende jaren sterk stijgen. ‘Huizen in de stad worden kleiner – in New York en Hongkong hebben veel woningen geen keuken meer. Horeca neemt die rol over.’

Reageer op dit artikel