nieuws

4 vragen aan Patrick Flaton, Avignon Capital

Beleggingen

De Britse asset manager Avignon Capital kocht in korte tijd twee opvallende objecten in Nederland: het ronde kantoorgebouw van de OPCW in Den Haag en het hotel NH Amsterdam Zuid in Buitenveldert. Wie is deze nieuwe speler op de Nederlandse markt?

4 vragen aan Patrick Flaton, Avignon Capital
Patrick Flaton

De Nederlandse Patrick Flaton is de financiële en operationele man in het directieteam van Avignon Capital. Als zoon van een aannemer zitten stenen hem in het bloed. ‘Het is een soort verslaving. Een gebouw is voor een groot deel emotie, dat moet je kunnen zien.’ Eind jaren negentig werkte hij enkele jaren bij Cushman & Wakefield, om na omzwervingen buiten de vastgoedsector uiteindelijk als partner terecht te komen bij de Britse asset manager.

Wat is jullie strategie?

‘Nederland is één van onze thuismarkten, naast het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje. Daarnaast hebben wij beleggingen in Denemarken en Noorwegen. We hebben geen opportunistische strategie, maar beleggen in kwaliteitsobjecten voor de lange termijn. We zoeken naar panden op core-locaties binnen drie à vier grote steden, met stabiele of speciale huurders. OPCW is wat dat betreft een buitenkans geweest, als internationale organisatie waaraan bijna alle landen ter wereld bijdragen. De deals die wij zoeken hebben een omvang tussen 30 en 60 miljoen euro, maar de onder- en bovengrenzen zijn zacht. We werken voor verschillende soorten opdrachtgevers. Naast het beursgenoteerde Cubic Property Fund doen we zaken met drie family offices. Die hebben af en toe speciale wensen.’

Hoeveel kapitaal hebben jullie beschikbaar?

‘Dat is het bekende kip-ei-verhaal. Wij hebben nu zo’n 700 miljoen euro onder management. Wij zoeken nieuwe beleggingen om nieuw kapitaal te beleggen. We hebben geen vast potje voor aankopen, maar Nederland is een groeiland. Op termijn willen wij hier een kantoor openen, zoals wij recent in Berlijn hebben gedaan. Nu werken wij nog met partners. Wie dat zijn? Kijk naar de deals die wij hebben gedaan en je weet wie dat zijn.

We doen vooral off-market deals. Daartoe investeren wij veel in onze naamsbekendheid, we willen graag dat mensen op ons afkomen. Daarnaast steken wij veel tijd in ons netwerk. In het vastgoedspel worden door beleggers panden en portefeuilles tegen elkaar uitgeruild, waarbij soms ook losse assets overblijven. Daar willen wij op een vroeg moment bij zijn. Wat je niet wilt is verzeild raken in een openbare biedingsstrijd.’

Kijken jullie ook naar andere markten?

‘Ja, wij willen onze thuismarkten nog met één à twee landen uitbreiden. We kijken onder andere naar Zwitserland, waar mijn partner Avignon-ceo Eric Mounier vandaan komt. Ook een deel van onze klanten is Zwitsers. Door in dit land te beleggen kunnen wij voor deze beleggers het valutarisico opheffen. Wij zijn immers vastgoedbeleggers, geen valutahandelaren.

Nederland is voor ons interessant door de aantrekkelijke demografie, het hoge opleidingsniveau, de stabiele, aantrekkende economie. Bovendien zijn de kosten van financiering laag doordat de Duitse banken met wie wij zaken doen, ook in Nederland actief zijn. De aanvangsrendementen zijn goed ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De prijzen zitten in heel Europa in de lift en zijn wellicht hier en daar al op hun top.’

Je zegt: een gebouw is emotie …

‘Ja, een goed voorbeeld daarvan is onze aankoop van de Berliner Union Film Campus in Berlijn, een filmstudio van meer dan 100 jaar oud. Daar worden wij enthousiast van. Elders in Berlijn hebben wij twee oude elektriciteitscentrales aangekocht in Kreuzberg en Prenzlauerberg. Daar zijn wij het gebouw Ampère aan het herontwikkelen tot campus. In Kreuzberg hebben wij onlangs Google als huurder kunnen contracteren. Berlijn is echt een tech-hoofdstad aan het worden. Die stenen zijn echt tot leven gekomen.’

Reageer op dit artikel