Sunrock: geen logistiek project meer zonder megabatterij

Binnen twee jaar wordt er geen logistiek project meer ontwikkeld zonder zonnepanelen én een megabatterij.
Delen:

Dat stelt Joost Haverkamp. Vier vragen aan de Sunrock-projectmanager naar aanleiding van de opening van het nieuwe distributiecentrum van Prologis in Tilburg dat door Sunrock is voorzien van 9.000 zonnepanelen, een mega accu en een oplader voor elektrische trucks.

Het nieuwe distributiecentrum van 38.000 m2 is het meest circulaire project in de Europese portefeuille van het Amerikaanse logistiek vastgoedbedrijf Prologis. Huurders van deze wereldspeler zijn de in plantenpotten gespecialiseerde spuitgieterij Elho groep en zijn logistieke partner Dollevoet. Het nieuwe dc op Business Park Vossenberg West II in Tilburg vormt de laatste fase van Prologis Park DC5, dat in totaal 94.000 m2 beslaat. Op het dak van de nieuwbouw liggen alleen al 9.000 zonnepanelen, en bij het pand staat een mega accu en een oplader voor elektrische vrachtwagens.

Dakhuurder Sunrock

Zonnepanelen en batterij zijn geleverd door Sunrock. Volgens het businessmodel van Sunrock huurt deze de daken van industrieel of logistiek vastgoed, om ze vol te leggen met zonnepanelen. Vervolgens is het aan de vastgoedeigenaren en de huurders wat ze daarmee willen doen. In Tilburg wordt de opgewekte energie geleverd aan Prologis en de beide huurders.

Snelle ontwikkelingen

De pilot van Prologis en Sunrock met de mega-accu in Tilburg werd vorig jaar aangekondigd tijdens de Provada. Toen was het voor het eerst in Europa dat een dergelijke batterij in Europa bedrijfsmatig werd ingezet. Maar de ontwikkelingen gaan snel. Zo beschikt het nieuwe dc van Intospace op Schiphol Trade Park al over twee van dergelijke batterijen.

Is de pilot met de Tilburgse megabatterij nu afgerond?

Haverkamp: ‘Dat is eigenlijk nog te vroeg om te zeggen. We zijn nog bezig met het technisch finetunen van de batterij. Maar dat is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd. Gezien de huidige congestieproblemen op het Nederlandse stroomnet, vooral in de logistieke hotspots met grote zonnedaken zoals Tilburg, Waalwijk, Venlo en Rotterdam en de elektrificatie van het vrachtwagenpark kunnen we eigenlijk domweg niet meer zonder accu’s in de toekomst. Wij voorzien dat er over twee jaar in Nederland geen grote zonnedakenprojecten meer worden gerealiseerd op bedrijfsdaken zonder dergelijke accu’s.’

Zijn dergelijke accu’s dé oplossing van het congestieprobleem?

‘Nee, dan heb je het over een combinatie van verschillende zaken. De netbeheerders moeten vooral verder gaan met het verzwaren van het stroomnet. Er moeten meer kabels de grond in. Overbelasting van elektriciteitsnet ontstaat als vraag en aanbod van elektriciteit niet in balans zijn. Er is de laatste veel aanbod bijgekomen van lokaal opgewekte stroom. Wij moeten dus veel slimmer worden door lokaal opgewekte stroom zoveel mogelijk lokaal te verbruiken. Batterijen zorgen voor een tijdelijke buffer als er meer stroom wordt opgewekt dan verbruikt. Zo wordt de netbeheerder ontlast. Je kunt de opgeslagen stroom dan vervolgens weer gebruiken om bijvoorbeeld elektrische trucks of bestelbusjes op te laden. Elektrische trucks zijn nu nog een beetje toekomstmuziek, maar die kant gaat het wel op.’

Een van de hobbels zijn de hoge kosten. Zo’n batterij kost al snel een half miljoen euro. Is zo’n investering wel rendabel?

‘Dat was de prijs van vorig jaar. Alles is duurder geworden, ook batterijen. Reken nu maar op zes à zeven ton, dat is ook afhankelijk van de oplaadcapaciteit. Batterijen zijn inderdaad behoorlijk duur. Je praat over een terugverdientijd van meer dan tien jaar. Bedrijfseconomisch gezien is dat normaal gesproken niet rendabel. Daarin zit ook het pilot-element. We willen hiermee gewoon voorsorteren op een toekomst, waarin oplaadpunten voor elektrische trucks, mede gevoed door batterijen normaal zijn. ‘

Twee weken geleden kondigde minister Jetten voor Klimaat en Energie aan dat alle nieuwe gebouwen met een oppervlak van meer dan 250 vierkante meter zonnepanelen vanaf 2025 verplicht worden. Hetzelfde geldt voor 80 procent van alle overheidsgebouwen vanaf 2030. Dat vindt u vast een goede ontwikkeling?

‘Zeker! Maar eerlijk gezegd had ik liever gezien dat dit drie jaar eerder was gedaan. Er zijn de afgelopen tijd nog heel wat logistieke projecten gerealiseerd waarbij geen rekening is gehouden met het eventueel plaatsen van zonnepalen. Die kunnen de extra belasting van 20 kg per m2 voor zonnepanelen niet aan. Dat is echt een gemiste kans! De overheid had natuurlijk veel eerder moeten anticiperen op deze ontwikkeling.’