Dit zijn de vier belangrijkste trends in logistiek vastgoed

Logistiek saai? Volgens Ronald van der Waals, directeur Noord-Europa van logistiek vastgoedontwikkelaar Logicor, speelt er heel veel. Dit zijn volgens hem de vier belangrijkste trends.

Van der Waals heeft veertien jaar bij CBRE Investment Management gewerkt en heeft daar veel ervaring opgedaan in retail, kantoren en logistiek vastgoed. Voor zijn volgende carrièrestap koos hij bewust voor een functie binnen Logicor. In een eerder interview met Vastgoedmarkt vertelde hij over zijn overstap. Lees dat verhaal hieronder.

Volgens de kersverse directeur Noord-Europa is logistiek een uitdagende sector waar veel verandert. Van der Waals licht de vier belangrijkste aspecten uit.

1. De logistieke keten staat onder druk

‘Jarenlang is het beleid geweest om zo min mogelijk voorraad te houden om de kosten te beheersen maar (onder andere) sinds er een schip dwars heeft gelegen in het Suezkanaal, ondervindt iedereen hoe fragiel de logistieke keten eigenlijk is. Iemand die bij Bol.com een pakketje bestelt, beseft niet dat dat pakketje al heel lang ergens vandaan onderweg is en echt niet de hele tijd bij PostNL ligt te wachten. Omdat dat vervoer onzeker wordt en kwetsbaar is, zie je dat bedrijven veel meer voorraad moeten gaan aanhouden. Dat betekent een toenemende vraag naar logistieke complexen. Ook de transportroutes kunnen wijzigen en dat kan weer leiden tot andere plekken die interessanter worden.’

2. Reshoring

Een andere trend is volgens Van der Waals reshoring, het dichter bij huis maken en produceren van producten. Reshoring is onder andere het gevolg van de druk in de logistieke keten. In algemene zin willen bedrijven minder afhankelijk worden van de kwetsbaarheden in de logistieke keten. Hoe korter de route van productie tot aan de klant, hoe minder kwetsbaar. Daarnaast speelt mee dat lokaal produceren ook een positief effect heeft op het milieu. Doordat Europa een grote afzetmarkt is, zal meer productie weer naar Europa komen. Dit heeft zowel direct effect op productiecapaciteit maar ook op de hele toeleveringsketen hiervan. Deze leveranciers zullen op hun beurt weer meer lokaal voorraad moeten gaan aanhouden.

Cross dock warehouse in Tiel van Logicor. Fotocredit: Frank van Pool

3. Welzijn van medewerkers

Een uitdaging die heel erg speelt is het oplopende arbeidstekort. ‘Dat speelt overal in Nederland maar zeker in logistiek is er grote vraag naar personeel en dat is heel moeilijk te vinden‘, zegt Van der Waals.

Robotisering is van groot belang voor moderne logistiek maar geen alternatief voor menselijk kapitaal. Sterker nog, het wordt steeds belangrijker om gemotiveerde medewerkers te vinden en op te leiden, die in staat zijn om met nieuwe technologieën te werken. ‘Het welzijn van medewerkers gaat ook in logistiek een trend zijn, dat geldt niet alleen voor hoogwaardige kantoren. Hoe kan je ervoor zorgen dat logistieke medewerkers het naar hun zin hebben en op een gezonde manier hun werk kunnen doen? De vraag gaat zijn wat je voor medewerkers doet – niet alleen als bedrijf maar ook als eigenaar van het vastgoed. Wat voor gebouwen maken wij nu, kun je daar gezond werken en is daar bijvoorbeeld ook ruimte om te ontspannen in je pauze? Ik denk dat de Johan Cruyff Voetbal Courts binnenkort ook op allerlei logistieke terreinen te vinden zijn. Ook wordt er nagedacht om logistiek vastgoed een ander uiterlijk te geven, aantrekkelijker ten gunste van het design en ten gunste van de werkplek. Daar gaat in de toekomst alleen maar meer aandacht voor zijn.’

4. Verduurzaming

De laatste trend is verduurzaming om ‘verdozing’ tegen te gaan. Van der Waals: ‘Wat voor gebouwen maak je en welke plek nemen die in in het landschap en de maatschappij? Dat heeft te maken met hoe groen – letterlijk en figuurlijk – duurzaam en goed gelegen het vastgoed is. Goed bereikbaar vanuit stedelijke centra, met toegang tot een zo groot mogelijk arbeidspotentieel zodat het de lokale gemeenschappen kan versterken. De discussie over verdozing begrijp ik heel goed – als het in je achtertuin staat word je daar misschien niet heel gelukkig van, maar ondertussen wil iedereen wel heel graag dat als je online iets bestelt het de volgende dag in de brievenbus ligt. Maar ik denk ook dat je logistieke gebouwen op zo’n manier kan ontwikkelen dat het geen dozen meer zijn.’

Volgens Van der Waals is dat de uitdaging die de sector moet oppakken: logistiek vastgoed is meer dan een doos.