Op 25 mei was het zo ver. Mantel opende officieel zijn derde vestiging – na die in thuisstad Arnhem en een in Den Bosch – met een omvang van 4000 vierkante meter. Mede-eigenaar Olaf Heller: ‘Deze winkel past in de visie wat wij met onze winkels willen: op een grote locatie aan de rand van de stad, goed bereikbaar met gratis parkeren.
Voor wie opgegroeid is met een fietsenwinkel- en maker op de hoek, is het tegenwoordig afzien. Voor een nieuwe fiets of een reparatie kan de consument tegenwoordig het best terecht bij de speciaalzaken en de gespecialiseerde winkels in de retailparken en andere grootschalige perifere winkelgebieden, en natuurlijk steeds meer online. Olaf Heller, met Dick Mantel eigenaar en directielid van de van oorsprong Arnhemse fietsenwinkel Mantel, plaatst de komst van megafietsenretailers in een historisch perspectief. ‘De consolidatieslag is pas een jaar of vijf geleden definitief ingezet. Twintig jaar geleden had elke wijk of dorp nog een fietsenwinkel, met vooral gewone dames- en herenfietsen, een paar racefietsen, mountainbikes en kinderfietsjes, wat kleding en een reparatieafdeling. Was de winkel wat groter, dan kon je er een scooter of bromfiets kopen. Zo is Mantel ook begonnen. Die tijd is voorbij, met name door online en de intrede van de e-bike in het fietsenpeleton.’
Sinds 1938
Heller is sinds 2003 bij Mantel betrokken als mede-investeerder en directeur. ‘Mantel bestaat als fietsenwinkel al sinds 1938. De opa van mededirectielid Dick Mantel had een kleine fietsenzaak in Arnhem-Noord. Daar kwam later een tweede zaak bij in Elst. Ik groeide op naast de familie Mantel en werkte als 15-jarige met een zaterdagbaantje in de zaak van Jules Mantel, de vader van mijn compagnon. Ik heb net als Dick de Small Business School doorlopen en ben er samen met hem in 2003 ingestapt. In 2006 hebben Dick en ik het bedrijf daadwerkelijk van vader Jules overgenomen.’
Mantel had op dat moment net een derde vestiging gekocht, een oude autohal in bij het station waar aanvankelijk gebruikte en overjarige fietsen werden verkocht. Toen deze tegen de grond moest vanwege de herontwikkeling van het station, werd gekozen voor een nieuwe winkel in Arnhem-Zuid. Heller: ‘We hebben in 2005 ook een winkel overgenomen die sportartikelen verkocht – De Winter Wielersport- en dat heeft ons in contact gebracht met de verschillende aspecten van het sportfietsen: kleding, schoenen, tassen, onderdelen, noem maar op. Die aankoop heeft ons assortiment aanzienlijk verbreed. Inmiddels is onze locatie in Arnhem-Zuid onze hoofdvestiging met 6500 m2. We hebben feitelijk tegen de trend in geopereerd. Daar waar veel fietsenwinkels het sportelement buiten de deur hebben gedaan, hebben wij dat in de meest brede zin omarmd.’
E-bikes
De betrokkenheid van Heller bij Mantel viel nagenoeg samen met de komst van de eerste elektrische fietsen. ‘Jarenlang werden elektrische fietsen – met hun kinderziektes - gezien als een te duur en oubollig product, bestemd voor zestigplussers. Dat is de e-bike allang niet meer. De populariteit van de e-bike heeft het Nederlands fietsenwinkellandschap ingrijpend veranderd en de fietsenmarkt in een stroomversnelling gebracht. Jongeren gaan op een elektrische fiets naar school, in de stad wordt hij gebruikt door alle leeftijden en ook sportieve fietsers maken er gebruik van. Je hebt e-bikes in alle soorten, maten en prijsklassen: als stadsfiets, als mountainbike en zelfs als racefiets. Voor de meeste fietswinkels maakt het e-bike segment nu 60 tot wel 80 procent van de omzet uit.’
Online
De doorslag bij de omvorming van de veelal kleine fietsenwinkels naar grote fietsenpaleizen en superstores als de nieuwe Mantel-vestiging in The Wall, heeft vooral de online-verkoop gegeven, meent Heller: ‘In 2004 hebben Dick en ik de eerste aanzet gegeven door te starten met een online fietsenwinkel. We zagen al snel dat e-commerce ook voor ons als fietsenretailer belangrijk zou worden. Via Mantel-Bikeparts.com ontstond de huidige succesvolle webshop Mantel.com. Online is de basis van ons huidige succes. De retailer die niet tijdig online is ingestapt en voor de juiste combinatie online-offline zorgt, zal het niet redden. Toen we daarmee begonnen in 2004, waren wij een van de eerste spelers in de markt die dat deden. We hebben een eigen software systeem en online en offline lopen naadloos in elkaar over, ook in look & feel. Dat is nog steeds bijzonder in Nederland. Inmiddels leveren we ook in het buitenland en wel in dertien Europese landen. In Nederland, België en Duitsland kunnen consumenten online kiezen uit ons gehele assortiment, in tien andere Europese landen verkopen we via onze website alleen onderdelen en fietskleding. Onze website is in zes talen. Het is verder onze ambitie fietsen die online worden besteld, in nog meer landen te gaan leveren, maar dat is lastig vanwege de hoge transportkosten om die fietsen volledig afgemonteerd bij de klant te krijgen.’
Fiets is persoonlijk
Jarenlange ervaring heeft Mantel tot de conclusie gebracht dat online en offline in elkaars verlengde liggen. Heller: ‘Een fiets is iets persoonlijks, zeker als het om een wat duur exemplaar gaat. Die wil je ook kunnen aanraken, voelen. Je wilt er even op zitten voordat je beslist. Online zien onze klanten welke fietsen we in voorraad hebben. Wat ‘gewone’ merken betreft hebben we alle Nederlandse A-merken op voorraad, in alle maten en kleuren, maar ook het grootste Duitse fietsenmerk Pegasus. In het segment racefietsen en mountainbikes bieden we grote merken aan die er wereldwijd toe doen. Die staan ook vrijwel allemaal uitgestald in onze winkels. Veel klanten kiezen ervoor op onze website een keus te maken en het gekozen exemplaar zelf in de winkel op te halen. Ons concept heet niet voor niets Pick & Ride. Klanten komen naar onze winkel, vaak op basis van ons aanbod op de website, kiezen de fiets met de juiste maat en gewenste onderdelen die direct worden gemonteerd en nemen hem vervolgens mee naar huis. Andere aanbieders online kunnen vaak niet alle gewenste maten en kleuren aanbieden. Bij andere leveranties moet er soms tot twee maanden worden gewacht, voordat een fiets kan worden geleverd.’
Expansie
De expansie van het Mantel-succes kreeg twee jaar geleden een nieuwe dimensie met een tweede vestiging in Den Bosch op retailpark De Herven, met een oppervlakte van 3500 m2. ‘In deze vestiging hebben we in de omzet en het aantal bezoekers kunnen zien dat online en offline elkaar aanvullen. Dat succes heeft ons definitief over de streep getrokken om een stap te zetten richting het westen. Daarvan is de vestiging in The Wall het eerste concrete resultaat. Voorafgaande aan de opening van de vestiging in Den Bosch hebben we een locatieplan gemaakt en daarin vijf regio’s gedefinieerd waar we graag willen zitten. We willen nog twee nieuwe vestigingen in het westen van ons land. En mogelijk een in Antwerpen.’
De uitgangspunten bij het uitbreidingsbeleid van Mantel zijn: de maat – grote locaties -, goede bereikbaarheid, parkeren voor de deur, dicht bij woonwijken, dus echt een perifere handelslocatie en een groot verzorgingsgebied. Heller: ‘Daarom is The Wall voor ons een superlocatie: bij een knooppunt van snelwegen, twee uur gratis parkeren, in de buurt van Utrecht Centrum en Leidsche Rijn.’
Vierde en vijfde vestiging
De focus voor een vierde en vijfde Mantel-vestiging ligt bij de regio Den Haag-Rotterdam en Amsterdam en de rest van Noord-Holland. Heller: ‘We zijn in contact met adviseurs en vastgoedspecialisten, maar we staan open voor suggesties. Het zijn altijd weer lange trajecten, net zoals bij The Wall. Voor ons hebben de investeringsplannen van Urban Interest en Built to Build, hun visie op de markt en hun ervaring met andere retaillocaties de doorslag gegeven.’
Heller geeft verder toe dat de komst van Decathlon naar The Wall bij de beslissing een winkel in The Wall te openen een belangrijke randvoorwaarde is geweest. ‘Wij vinden Decathlon een fijne collega. Decathlon verkoopt ook fietsen, maar in het goedkopere segment, met uitsluitend het eigen merk. Wij zien Decathlon als de pleitbezorger om met sporten te beginnen. Vindt een beoefenaar die sport leuk, dan gaat hij op zoek naar een meer professioneel en meer kwalitatief product en dan komt een fietser bij ons terecht. Bij ons ligt de prijs voor een racefiets tussen de 800 en 3000 euro, met uitschieters naar beneden en naar boven. De duurste racefiets die wij in de aanbieding hebben, ligt rond de 9000 euro. Maar elke klant kan uiteindelijk een fiets zo duur maken als hij wil. Decathlon en Mantel zijn complementair.’
Concurrentie
Er worden via internet en webshops – ook door de bekende merken – heel wat fietsen aangeboden. Zijn dat concurrenten voor Mantel? Heller: ‘Een merk als Stella, dat de hele keten van het eigen merk aanbiedt, is zeker een concurrent. Ook leveranciers van fietsen als Gazelle en Giant bieden hun fietsen online aan. Maar ze kunnen geen service geven, daarvoor moet je als klant toch naar een dealer. Als ik kijk naar de prijzen van onze fietsen, de servicecomponent en het brede aanbod kun je als consument het beste bij ons terecht.’ Heller verwacht trouwens geen stagnering van de fietsenmarkt en ziet daarom nog steeds groei voor zijn bedrijf Mantel: ‘Door met name de elektrische fiets is de mobiliteit van de mensen enorm toegenomen, zeker in een land als Nederland. De fiets is in mijn ogen de oplossing voor zowel de milieu-, file- en parkeerproblematiek. En wij spelen daar met ons aanbod optimaal op in.’