nieuws

Segro zet in op stadsdistributie

Projectontwikkeling

De logistieke vastgoedontwikkelaar en -belegger Segro wil de komende jaren in de vier grote steden flinke binnenstedelijke stadsdistributiecentra ontwikkelen, om te beginnen in Amsterdam.

Segro zet in op stadsdistributie

Een van de uitdagingen van Tijs Derison, Segro-directeur Benelux, is het vinden van een geschikte locatie van het liefst vier hectare binnen de Amsterdamse ring voor de ontwikkeling van een dergelijk stadsdistributiecentrum. Hij denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan meerlaagse oplossingen van 25.000 à 30.000 m2 in combinatie met andere functies zoals wonen, zorg, retail of horeca die in samenwerking met andere partijen zouden kunnen worden gerealiseerd.

Het bijna honderd jaar oude Segro is ontwikkelaar (voor eigen portefeuille) en belegger in logistiek vastgoed met een totale portefeuille van 9,2 miljard euro aan logistiek en bedrijfsmatig (‘light industrial’) vastgoed in elf verschillende landen. In de Benelux beschikt de vastgoedontwikkelaar over een portefeuille van 450 miljoen euro, waarvan 350 miljoen in Nederland, verdeeld over verschillende vijftien objecten.

Stadsdistributiecentra zijn een snelgroeiende activiteit van Segro. Al geruime tijd worden er door het bedrijf dergelijke centra ontwikkeld in landen zoals Duitsland, Frankrijk en UK. Met deze projecten speelt Segro in op het door e-commerce explosief groeiende pakketvervoer in grote steden. ‘Last mile delivery’ in jargon. Binnen een aanzienlijke termijn hoopt Derison de eerste schop in de grond te kunnen zetten van een Amsterdams project. Dat lijkt ambitieus, maar Derison geeft aan dat Segro al geruime tijd bezig is met oriëntatie op dit vlak.

De gemeente Amsterdam wordt volgens Derison ook geconfronteerd met de nieuwe uitdagingen op het gebied van stadslogistiek vanwege de sterke groei van het webwinkelen en de evenredige toename van de hoeveelheid bestelwagens in de stad om al die pakketjes af te leveren. Groot milieuvoordeel van urban logistics is dat de feitelijke bezorging aan de deur of bij het afhaalpunt met elektrische voertuigen of per e-bike kan gebeuren. Het sluit ook naadloos aan bij het recent gepubliceerde plan van bijvoorbeeld branchevereniging TLN voor zero-emissie bereiken in de binnensteden in 2025.

Meer over de plannen van Segro in het septembernummer van Vastgoedmarkt.

Reageer op dit artikel